Sidebar

15
Σαβ, Δεκ

Διατροφή & Παθολογικές Καταστάσεις
Typography

Η εμμηνόπαυση είναι μία κατάσταση που βιώνουν οι γυναίκες, κατά μέσο όρο στα 50-52 τους χρόνια.

Είναι η μετάβαση από την αναπαραγωγική ηλικία στην παύση της έμμηνου ρύσης. Κατά την εμμηνόπαυση, οι ωοθήκες της γυναίκας σταματούν την παραγωγή οιστρογόνων και προγεστερόλης, ορμόνες που συμβάλλουν στην ενδυνάμωση των οστών.

 

Τα οστά συνεχώς αναπλάθονται. Το παλιό οστό αποδομείται και δημιουργείται ένα νέο με τη βοήθεια κυττάρων που ονομάζονται οστεοβλάστες (δημιουργούν το νέο οστό) και οστεοκλάστες (αποδομούν το παλιό). Στους νέους ανθρώπους και ιδιαίτερα κατά την αναπαραγωγική ηλικία, η οστεοβλαστική δραστηριότητα είναι μεγαλύτερη καθώς τα οιστρογόνα συμβάλλουν στην καλύτερη απορρόφηση του ασβεστίου από τα οστά και στην αύξηση της δράσης των οστεοβλαστών. Βοηθούν στην αργή απορρόφηση του παλαιού οστού ενώ ταυτόχρονα επιτρέπουν την γρήγορη κατασκευή του νέου.

Με τη μείωση λοιπόν των οιστρογόνων, μειώνεται η απορρόφηση του ασβεστίου από τα οστά και αυξάνεται η οστεοκλαστική δραστηριότητα. Έτσι, η απώλεια της οστικής μάζας επιταχύνεται και προκαλεί αρχικά την εμφάνιση οστεοπενίας και μετέπειτα οστεοπόρωσης. Πώς όμως μπορούμε να προφυλάξουμε τα οστά μας μετά την εμμηνόπαυση;

Η απάντηση είναι με τη σωστή πρόσληψη ασβεστίου από τη διατροφή μας.

Αρχικά πρέπει να γνωρίζουμε ότι όσο πιο πλήρης είναι η διατροφή μας σε ασβέστιο από τη νεαρή ηλικία, τόσο πιο δυνατά θα είναι τα οστά μας μετέπειτα και η αναπόφευκτη απώλεια της οστικής μάζας κατά το πέραν της ηλικίας μικρότερη. Η συνιστώμενη πρόσληψη ασβεστίου για ενήλικες μέχρι 50 ετών είναι 1000 mg ημερησίως. Εξαιρούνται οι εγκυμονούσες και θηλάζουσες γυναίκες που χρειάζονται 1300-1500 mg ημερησίως. Για τις γυναίκες πάνω από 50 ετών που βρίσκονται σε εμμηνόπαυση, οι ανάγκες τους σε ασβέστιο αυξάνονται στα 1500 mg, αν δεν λαμβάνουν οιστρογόνα ως φαρμακευτική αγωγή (1000 mg ασβεστίου).

Για να προσλάβουμε αρκετό ασβέστιο, πρέπει να τηρούμε μια καλά ισορροπημένη διατροφή με γαλακτοκομικά προϊόντα πλούσια σε ασβέστιο. Για παράδειγμα, μια διατροφή που θα περιέχει την ημέρα, 30 γρ γραβιέρα, ένα γιαούρτι 2%, 2 ποτήρια γάλα 1,5% και μερικά αμύγδαλα, καλύπτει της ημερήσιες ανάγκες που έχει μία γυναίκα σε ασβέστιο κατά την εμμηνόπαυση. Πλούσια τρόφιμα σε ασβέστιο είναι επίσης τα τυριά, παρμεζάνα, μοτσαρέλα, γκούντα, ένταμ, cottage, το σπανάκι, τα μπρόκολα και τα φασόλια.

Ένας ακόμα παράγοντας που βοηθά στην απορρόφηση ασβεστίου και στην ενσωμάτωσή του στα οστά είναι η βιταμίνη D.  Οι κύριες πηγές της είναι το γάλα και τα δημητριακά εμπλουτισμένα με βιταμίνη D, οι κρόκοι αυγών, τα ψάρια και τα έλαια αυτών και το συκώτι, γενικότερα όμως παράγεται στο δέρμα μας με τη βοήθεια της ηλιακής ακτινοβολίας.

Η σωστή διατροφή και η πρόσληψη ασβεστίου από τη νεαρή ηλικία μειώνει τον κίνδυνο οστεοπόρωσης και απαλλάσσει τις γυναίκες από κατάγματα και πόνους στη μέση κατά την εμμηνόπαυση.