Sidebar

17
Τρι, Ιουλ

Διατροφή & Παθολογικές Καταστάσεις
Typography

Αρκετές μελέτες έχουν πραγματοποιηθεί και ακόμη περισσότερες βρίσκονται σε εξέλιξη σήμερα σχετικά με το αν, κατά πόσο και πως ορισμένα τρόφιμα και θρεπτικές ουσίες μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο εμφάνισης συγκεκριμένων μορφών καρκίνου.

Έχει διαπιστωθεί ότι μια ισορροπημένη σε θρεπτικά συστατικά διατροφή  σχετίζεται με χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα, του στόματος, του οισοφάγου, του στομάχου, του προστάτη, του μαστού και του παχέος εντέρου. 

Οι ερευνητές προσπαθούν να βρουν ποία είναι εκείνα τα θρεπτικά συστατικά των τροφών που προλαμβάνουν και "πολεμούν" τον καρκίνο και ποιος τρόπος διατροφής σχετίζεται με μικρότερα ποσοστά εμφάνισης του.

 

Ποια διατροφή έχει βρεθεί ότι συνδέεται με μικρότερα ποσοστά εμφάνισης καρκίνου?

Μια υγιεινή διατροφή που περιέχει ως βάση ποικιλία φρούτων και λαχανικών, τρόφιμα ολικής αλέσεως, ξηρούς καρπούς, όσπρια, υγιεινά λίπη, προβιοτικά και πρωτεϊνικές πηγές κυρίως από ψάρια, πουλερικά, άπαχα κρεατικά και χαμηλά σε λιπαρά γαλακτοκομικά προϊόντα, έχει τεκμηριωθεί ότι σχετίζεται με χαμηλότερα ποσοστά εμφάνισης καρκίνου.

Ποια λίπη θεωρούνται υγιεινές επιλογές? 

Ορισμένα λίπη πρέπει να αποτελούν μέρος της διατροφής μας μιας και το σώμα μας δεν έχει τη δυνατότητα να τα συνθέσει. Τα συγκεκριμένα λίπη, πέρα από το ότι μειώνουν τον κίνδυνο καρκίνου, μειώνουν την ολική χοληστερίνη, ρυθμίζουν τις ορμόνες και αυξάνουν τη νοημοσύνη μας. Στην κατηγορία των ωφέλιμων λιπαρών συναντάμε:

Τα μονοακόρεστα λιπαρά: Βρίσκονται σε τρόφιμα όπως το ελαιόλαδο, τις ελιές, το λάδι canola, το αβοκάντο, ορισμένα βούτυρα και μαργαρίνες και τους ξηρούς καρπούς.
Τα πολυακόρεστα λιπαρά: Βρίσκονται στα φυτικά έλαια, στο σησάμι, στους ηλιόσπορους, στο καλαμπόκι και σε πολλά άλλα είδη τροφίμων όπως στα όσπρια, στους ξηρούς καρπούς και σπόρους.
Τα Ω-3 λιπαρά: Βρίσκονται σε λιπαρά ψάρια όπως στο σολομό, στη ρέγκα, στις σαρδέλες, στο σκουμπρί, στη πέστροφα, στο τόνο, στο βακαλάο, στο γαύρο και στη κουτσομούρα. Επίσης, βρίσκονται στο λιναρόσπορο, στα καρύδια και στα σκούρα πράσινα λαχανικά.
Σωστή αναλογία λιπαρών: Δεν αρκεί να παίρνουμε μέσω της διατροφής τα παραπάνω λιπαρά αλλά να έχουν και σωστή αναλογία μεταξύ τους. Σήμερα, οι περισσότεροι από εμάς καταναλώνουμε αρκετά πολυακόρεστα λιπαρά ενώ τα Ω-3 είναι ελάχιστα στη διατροφή μας. Ο υψηλός λόγος πολυακόρεστων προς Ω-3 λιπαρών οξέων προδιαθέτει καρκίνο και άλλα μεταβολικά νοσήματα. Αν προσθέσουμε στη συγκεκριμένη δίαιτα και την υψηλή πρόσληψη "κακών¨ κορεσμένων λιπαρών που χαρακτηρίζει τη διατροφή των περισσότερων από εμάς σήμερα, αυξάνουμε τις πιθανότητες εμφάνισης νοσημάτων.

Τι είναι τα φυτοχημικά και πως βοηθούν?

Με τον όρο φυτοχημικά εννοούμε τις χημικές ενώσεις των φυτικής προέλευσης τροφίμων (όσπρια, δημητριακά, φρούτα, λαχανικά, σπόροι) που δεν είναι ούτε βιταμίνες ούτε μεταλλικά στοιχεία. Θα έχετε ακούσει για τη ρεσβερατρόλη του κόκκινου κρασιού, για το λυκοπένιο της ντομάτας, για τις κατεχίνες του πράσινου τσαγιού. Πέρα όμως από αυτές τις τρεις γνωστές σε όλους πλέον φυτοχημικές ουσίες, στα τρόφιμα φυτικής προέλευσης έχουν αναγνωρισθεί περισσότερες από 5.000 άλλες φυτοχημικές ενώσεις. Οι συγκεκριμένες ενώσεις έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες, ρυθμίζουν τις ορμόνες, ενισχύουν το ανοσοποιητικό, βελτιώνουν το λιπιδαιμικό προφίλ του ατόμου και βεβαίως προστατεύουν από τον καρκίνο και εμποδίζουν την περαιτέρω ανάπτυξη του.

Υπάρχουν τρόφιμα που προλαμβάνουν ή καταπολεμούν τον καρκίνο?

Δεν υπάρχουν «θαυματουργά» τρόφιμα που καταπολεμούν τον καρκίνο. Ο μόνος τρόπος για να προλάβουμε και να αντιμετωπίσουμε τον καρκίνο είναι μέσω μιας ισορροπημένης διατροφής. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν τρόφιμα που αποδεδειγμένα μέσω μελετών έχουν κάποιο προβάδισμα στη πρόληψη και αντιμετώπιση του καρκίνου συγκριτικά με άλλα τρόφιμα. Μερικά από αυτά είναι: η ντομάτα, το κόκκινο κρασί, το κουνουπίδι, το μπρόκολο, τα δαμάσκηνα, τα λεμόνια, το γκρέιπφρουτ, το λάχανο, το καρότο, η κόκκινη πιπεριά, το πράσινο τσάι, όλα τα όσπρια, τα λιπαρά ψάρια, το ρόδι, τα κεράσια, η φράουλα, το σκόρδο, το κρεμμύδι, η γλυκοπατάτα, το σπανάκι, η ρόκα, τα αντίδια, το ξινόγαλα, το κεφίρ, τα προβιοτικά γιαούρτια, ο λιναρόσπορος και το σησάμι.

Ποια τρόφιμα μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου?

Ορισμένα τρόφιμα έχουν ενοχοποιηθεί ότι αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου. Αυτά είναι:

  1. Βαριά επεξεργασμένα κρέατα όπως ζαμπόν, μπέικον, σαλάμια, λουκάνικα και καπνιστά κρεατικά.
  2. Τρόφιμα που είναι πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά όπως το κόκκινο κρέας.
  3. Τρόφιμα που περιέχουν απλούς υδατάνθρακες όπως τα γλυκά, το λευκό ψωμί, το επεξεργασμένο ρύζι, τα επεξεργασμένα ζυμαρικά και η ζάχαρη.
  4. Επεξεργασμένα τρόφιμα που περιέχουν πλήθος συντηρητικών, χρωστικών και γευστικών υλών.  Σε αυτή την κατηγορία περιλαμβάνονται τα αναψυκτικά, τα χρωματιστά ζαχαροειδή, τα τυποποιημένα γλυκά και αλμυρά του εμπορίου. Πολλά τέτοιου είδους τρόφιμα περιέχουν  πάνω από τριάντα συστατικά και συντηρητικά!
  5. Φρούτα και λαχανικά εκτός εποχής. Τρώμε όλο το χρόνο ντομάτες, πόσο καλό είναι όμως αυτό για την υγεία μας? Αν φυτέψουμε μια ντοματιά τον Οκτώβριο θα περιμένουμε ντομάτες μετά από 2 μήνες? Η απάντηση είναι φυσικά όχι. Τα περισσότερα εκτός εποχής φρούτα και λαχανικά μεγαλώνουν σε συνθήκες θερμοκηπίου, ψεκασμένα με ένα σωρό φυτοφάρμακα και εμβολιασμένα πολλές φορές με ορμόνες και αντιβιοτικά. Προτιμάμε λοιπόν πάντα τα εποχιακά τρόφιμα.

Μια ισορροπημένη διατροφή όχι μόνο θα μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου αλλά θα αυξήσει το προσδόκιμο ζωής και θα μας προστατέψει από πολλά και διάφορα προβλήματα υγείας.