Sidebar

24
Τετ, Απρ

Τρόφιμα & SuperFoods
Typography

Σε μια πρόσφατη έρευνα στην οποία συμμετείχαν υγιή άτομα μέσης ηλικίας φάνηκε πως η κατανάλωση ενός μήλου την ημέρα για τέσσερις εβδομάδες συνεχόμενα, χαμήλωσε κατά 40% τα επίπεδα μιας ένωσης στο αίμα που συνδέεται με τη σκλήρυνση των αρτηριών.

 

Συγκεκριμένα, διαπιστώθηκε ότι τα μήλα μείωσαν τα επίπεδα της οξειδωμένης LDL «κακής» χοληστερόλης. Όταν η LDL χοληστερόλη αλληλεπιδρά με τις ελεύθερες ρίζες του αίματος,  οξειδώνεται και είναι πιθανό να προωθήσει φλεγμονές, βλάβες στους ιστούς και αθηροσκλήρωση.

Στην έρευνα συμμετείχαν υγιείς ενήλικες ηλικίας 40 έως 60 ετών, η οποίοι κατανάλωναν λιγότερα από 3 μήλα τον μήνα.  Συνολικά, 16 άτομα από τους συμμετέχοντες έτρωγαν ένα μεγάλο κόκκινο μήλο την ημέρα, 17 άτομα λάμβαναν καθημερινά κάψουλες που περιείχαν 194 χιλιοστόγραμμα πολυφαινολών και 18 άτομα λάμβαναν ένα εικονικό φάρμακο για διάρκεια τεσσάρων εβδομάδων.

Μετά το τέλος της έρευνας βρέθηκε πως τα άτομα που έτρωγαν ένα μήλο την ημέρα επί έναν μήνα, παρουσίασαν μείωση κατά 40% της οξειδωμένης LDL χοληστερόλης ως αποτέλεσμα της ευεργετικής δράσης των αντιοξειδωτικών πολυφαινολών που περιέχουν τα μήλα. Τα άτομα που λάμβαναν καθημερινά συμπλήρωμα πολυφαινολών παρουσίασαν επίσης θετικά αποτελέσματα αλλά όχι τόσο μεγάλα όσο αυτά που παρατηρήθηκαν με την καθημερινή  κατανάλωση μήλων. Τα άτομα της τελευταίας ομάδας δεν εμφάνισαν καμία μείωση της οξειδωμένης LDL χοληστερόλης. 

Οι ερευνητές συμπλήρωσαν επ’ αυτού πως το μήλο, πέρα από τις πολυφαινόλες που περιέχει, είναι πλούσιο και σε άλλα ωφέλημα για το σώμα μας θρεπτικά συστατικά όπως βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία.  Πολλές από τις ουσίες αυτές μειώνουν περεταίρω την LDL χοληστερόλη ενώ η συνολική σύνθεση του μήλου αυξάνει την απορρόφηση των πολυφαινολών.  Έτσι, τα μήλα είναι περισσότερο δραστικά στη μείωση της οξειδωμένης χοληστερόλης, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι τα συμπληρώματα πολυφαινολών δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Για όσους δεν τρώνε καθόλου μήλα, τέτοια διατροφικά συμπληρώματα αποτελούν μια καλή εναλλακτική λύση. 

Ο Δρ ΝτιΣιλβέστρο, επικεφαλής της έρευνας σημείωσε πως «η δράση των μήλων είναι πολύ πιο αποτελεσματική σε σχέση με άλλες αντιοξειδωτικές τροφές, όπως η κουρκουμίνη, το πράσινο τσάι και το εκχύλισμα ντομάτας» και πρόσθεσε «Δεν είναι όλα τα αντιοξειδωτικά ίδια, όσον αφορά τη συγκεκριμένη δράση για την υγεία του καρδιαγγειακού συστήματος». 

Η μελέτη διαπίστωσε επίσης μια αύξηση στις αντιοξειδωτικές ιδιότητες του σάλιου σε όσους έτρωγαν μήλα καθημερινά, γεγονός που μπορεί να έχει προστατευτική δράση για τα δόντια τους δίνοντας συνέχεια σε αυτό το εύρημα για μελλοντική έρευνα. 

 

Βιβλιογραφία: Shi Zhao, Joshua Bomser, Elizabeth L. Joseph, Robert A. DiSilvestro. Intakes of apples or apple polyphenols decease plasma values for oxidized low-density lipoprotein/beta2-glycoprotein I complexJournalof Functional Foods, 2012; DOI: 10.1016/j.jff.2012.08.010