Sidebar

16
Κυρ, Δεκ

Τρόφιμα & SuperFoods
Typography

Η σπουδαιότητα της διατροφής και η σχέση της με την υγεία του καρδιαγγειακού συστήματος έχει από καιρό αναγνωριστεί.

Μια νέα μελέτη δείχνει ότι το μαγείρεμα με σησαμέλαιο και λάδι από πίτουρο ρυζιού μπορεί να μειώσει ελαφρά έως μέτρια την υψηλή πίεση του αίματος.

Η μελέτη διεξήχθη στο Νέο Δελχί της Ινδίας και διαπίστωσε ότι οι υπερτασικοί ενήλικες που πρόσθεσαν στην καθημερινή τους διατροφή περίπου 36 ml ενός μίγματος ελαίου από πίτουρο ρυζιού και σησαμιού, εμφάνισαν πτώση της πίεσης του αίματος σχεδόν ισάξια με αυτήν που συνέβη σε εκείνους που έλαβαν αντιυπερτασικά φάρμακα και συγκεκριμένα αναστολείς των διαύλων ασβεστίου.

Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι εκείνοι που λάμβαναν τόσο το μίγμα ελαίου όσο και τα φάρμακά, παρατήρησαν διπλάσια πτώση στην αρτηριακή τους πίεση συγκριτικά με εκείνους που λάμβαναν μόνο τα φάρμακα.

Επιπλέον, σύμφωνα με τα λεγόμενα των ερευνητών, ο συνδυασμός του ελαίου μείωσε την «κακή» (LDL) χοληστερόλη και αύξησε τη «καλή» (HDL) χοληστερόλη. Αυτή η βελτίωση στα επίπεδα της κακής και καλής χοληστερόλης δεν βρέθηκε μεταξύ εκείνων που λάμβαναν μόνο το φάρμακο.

Ο επικεφαλής της μελέτης Δρ. Devarajan Sankar,  ερευνητής στο τμήμα καρδιαγγειακών παθήσεων του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Fukuoka Chikushi της Ιαπωνίας δήλωσε: «Έχουμε βρει στο παρελθόν ότι το σησαμέλαιο από μόνο του έχει μια ισχυρή επίδραση στην πίεση του αίματος. Συγκεκριμένα, το σησαμέλαιο περιέχει ουσίες που ενεργούν ως αναστολείς των διαύλων ασβεστίου και λειτουργούν με παρόμοιο τρόπο με τους  αναστολείς των διαύλων ασβεστίου που βρίσκονται στα αντιυπερτασικά φάρμακα. Αυτό που δεν γνωρίζαμε όμως είναι ότι ο συνδυασμός σησαμέλαιου με λάδι από πίτουρο ρυζιού δρουν συνεργατικά και μειώνουν σημαντικά την υψηλή πίεση του αίματος».

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι αυτό το αποτέλεσμα οφείλεται κυρίως στα αντιοξειδωτικά  σησαμίνη και σησαμολίνη του σησαμέλαιου και στην ορυζανόλη που περιέχεται στο λάδι από πίτουρο ρυζιού. Επιπλέον, και τα δύο έλαια περιέχουν ακόρεστα λιπαρά οξέα τα οποία θεωρούνται ευεργετικά-«καλά λιπαρά».

Στη μελέτη συμμετείχαν 160 άνδρες και 140 γυναίκες με μέσο όρο ηλικίας τα 57 έτη και όλοι τους ήταν υπερτασικοί. Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες: Η πρώτη ομάδα λάμβανε φάρμακα με αναστολείς των διαύλων ασβεστίου. Η δεύτερη ομάδα πρόσθεσε στο καθημερινό της διαιτολόγιο ένα ειδικά σχεδιασμένο μίγμα ελαίου για το μαγείρεμα και τις σαλάτες που περιλαμβάνει 80% έλαιο από πίτουρο ρυζιού και 20% μη ραφιναρισμένο σησαμέλαιο. Η τρίτη ομάδα συνδύασε το μίγμα του ελαίου και τα φάρμακα.

Κάθε 15 ημέρες γινόταν έλεγχος των επιπέδων της αρτηριακής πίεσης στους συμμετέχοντες της έρευνας. Διαπιστώθηκε  ότι όλοι οι ασθενείς παρουσίασαν σημαντική πτώση στην συστολική αρτηριακή πίεση (μεγάλη) αλλά και τη διαστολική αρτηριακή πίεση (μικρή).

Η ομάδα που λάμβανε τόσο το μίγμα του ελαίου όσο και τα φάρμακα είχε καλύτερα αποτελέσματα. Κατά μέσο όρο, η συστολική πίεση έπεσε κατά 14 και 16 μονάδες μεταξύ εκείνων που λάμβαναν μόνο το φάρμακο ή μόνο το μίγμα ελαίου αντιστοίχως, ενώ εκείνοι που συνδύασαν το μίγμα ελαίου με τα φάρμακα έριξαν τη συστολική τους πίεση κατά 36 μονάδες.

Ομοίως, η διαστολική πίεση έπεσε κατά 11 και 12 μονάδες, μεταξύ εκείνων που έπαιρναν μόνο το φάρμακο ή μόνο το μίγμα ελαίου αντίστοιχα, ενώ η ομάδα που συνδύασε και τα δύο παρατήρησε μια πτώση 24 μονάδων.

Επιπλέον, εκείνοι που έπαιρναν μόνο το μίγμα ελαίου ή τον συνδυασμό του με φάρμακα παρατήρησαν 26- 27% μείωση στην «κακή» LDL χοληστερόλη και 9,5-10,9% αύξηση στην καλή HDL χοληστερίνης.

H διαιτολόγος Lona Sandon, επίκουρος καθηγητής Κλινικής Διατροφής στο Πανεπιστήμιο Southwestern Medical Center του Τέξας, δήλωσε ότι «η μελέτη δείχνει την πιθανή δύναμη των τροφίμων και των συστατικών τους. Αν και έχει τεκμηριωθεί επαρκώς ότι η διατροφή μπορεί να επηρεάσει την αρτηριακή πίεση, η μείωση της στη συγκεκριμένη έρευνα είναι πραγματικά αξιοθαύμαστη».

Το λάδι από πίτουρο ρυζιού βέβαια είναι λίγο δύσκολο να βρεθεί στην Ελληνική αγορά. Αντίθετα, το σησάμι και τα προϊόντα αυτού όπως το παστέλι, το ταχίνι, ο χαλβάς και το σησαμέλαιο, βρίσκονται εύκολα στα καλά οργανωμένα σούπερ μάρκετ.

Πρέπει να τονισθεί ότι είναι πολύ νωρίς για να συσταθεί στον καθένα να παρατήσει τα φάρμακα και τη συνταγή του γιατρού και να αρχίσει να καταναλώνει τα συγκεκριμένα έλαια. Η μελέτη είναι προκαταρκτική και απαιτείται περισσότερη έρευνα για να αποδειχθεί αν τα ευρήματα ισχύουν.  

Παρ’ όλα αυτά, αξίζει να σημειωθεί πως το σησάμι και τα προϊόντα του έχουν μελετηθεί σε μεγάλο βαθμό στο παρελθόν και η κατανάλωση τους σχετίζεται με πλειάδα ευεργετικών επιδράσεων για την υγεία.

Πηγή- βιβλιογραφία: Devarajan Sankar, M.D, Ph.D., research scientist, department of cardiovascular disease, Fukuoka University Chikushi Hospital, Chikushino, Japan; Lona Sandon, R.D., registered dietitian, and assistant professor of clinical nutrition, University of Texas Southwestern Medical Center, Dallas; Gregg Fonarow, M.D., professor, cardiology, University of California, Los Angeles, and spokesman, American Heart Association; American Heart Association meeting, Sept. 19 to 22, 2012, Washington, D.C.