Sidebar

15
Σαβ, Δεκ

Διατροφή & Παθολογικές Καταστάσεις
Typography

Η καθημερινή κατανάλωση κόκκινου κρέατος  (ιδιαίτερα επεξεργασμένου κόκκινου κρέατος όπως είναι τα λουκάνικα και τα αλλαντικά) αυξάνει τον κίνδυνο σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 (μη ινσουλινοεξαρτώμενο).

 

Ερευνητές του τμήματος δημόσιας υγείας της σχολής Harvard εξέτασαν δεδομένα 28 ετών από τρεις μεγάλες μελέτες (Health Professionals Follow-Up Study, Nurses' Health Study I και Nurses' Health Study II) στις οποίες συμμετείχαν περισσότεροι από 200.000 άνθρωποι. Τα δεδομένα αυτά συνδυάστηκαν με δεδομένα από άλλες μελέτες στις οποίες συμμετείχαν συνολικά 442.101 άτομα από τα οποία 28.228 εμφάνισαν σακχαρώδη διαβήτη.  

 

Οι ερευνητές συμπέραναν ότι η καθημερινή κατανάλωση 100 γραμμαρίων ανεπεξέργαστου κόκκινου κρέατος αυξάνει κατά 19% τη πιθανότητα εμφάνισης σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 ενώ η καθημερινή κατανάλωση 50 γραμμαρίων επεξεργασμένου κόκκινου κρέατος (πχ. 2 φέτες πάριζα) αυξάνει κατά 51% τη πιθανότητα εμφάνισης διαβήτη.

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, η αντικατάσταση μέρους των πρωτεϊνών που προέρχονται από το κόκκινο κρέας από πιο υγιεινές πρωτεϊνικές πηγές όπως των ξηρών καρπών, των δημητριακών και των άπαχων γαλακτοκομικών μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης σακχαρώδη διαβήτη.

Συγκεκριμένα, μεταξύ των ατόμων που έτρωγαν καθημερινά μια μερίδα κόκκινου κρέατος, αυτοί που αντικατέστησαν το κρέας με μια μερίδα δημητριακών ολικής άλεσης μείωσαν τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη κατά 23%. Αυτοί που το αντικατέστησαν με καρύδια μείωσαν τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη κατά 21% και αυτοί το αντικατέστησαν με γαλακτοκομικά χαμηλής λιποπεριεκτικότητας μείωσαν τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη κατά 17%. Τα αποτελέσματα της παραπάνω έρευνας έχουν τεράστιες επιπτώσεις για την δημόσια υγεία λόγω των συνεχώς αυξανόμενων ποσοστών εμφάνισης σακχαρώδη διαβήτη και της αυξανόμενης κατανάλωσης κόκκινου κρέατος παγκοσμίως.


Οι σημερινές ισχύουσες κατευθυντήριες γραμμές των ΗΠΑ περιλαμβάνουν το κόκκινο κρέας στην ομάδα των "πρωτεϊνούχων τροφίμων" μαζί με τα ψάρια, τους ξηρούς καρπούς, τα πουλερικά και τα όσπρια. Κατά τη γνώμη μου θα πρέπει να διαχωριστεί η κατηγορία των "πρωτεϊνούχων τροφίμων" στις ισχύουσες κατευθυντήριες γραμμές των ΗΠΑ ώστε να αναθεωρηθεί και να διακριθεί το "βλαβερό" κόκκινο κρέας από τις υγιείς πηγές πρωτεϊνών.