Sidebar

16
Πεμ, Αυγ

Μικροθρεπτικά συστατικά
Typography

 Ο Ψευδάργυρος (Zinc) είναι ένα από τα πολύ απαραίτητα και σημαντικά ιχνοστοιχεία της διατροφής μας.

 

Η μέση ποσότητα που συναντάτε στο σώμα ενός ενήλικου ανθρώπου κυμαίνεται μεταξύ 1 και 3gr. Ποσοστιαία, ο ψευδάργυρος βρίσκεται 60% στους μύες, 30% στα οστά και 6% στο δέρμα.

 

Λειτουργίες Ψευδαργύρου

 

Ο Ψευδάργυρος βοηθά στην σωστή λειτουργία του προστάτη (ο προστάτης είναι επίσης το όργανο με την μεγαλύτερη περιεκτικότητα ψευδαργύρου στους άντρες). Η δράση του όμως δεν περιορίζεται εκεί αντιθέτως είναι πολύπλευρη και πολυδιάστατη:

  • Είναι απαραίτητος για την σωστή λειτουργία, ανάπτυξη και αναπαραγωγή κάθε κυττάρου του σώματος
  • Είναι απαραίτητος για την καλή λειτουργία της όρασης
  • Είναι απαραίτητος για την καλή λειτουργία της γεύσης
  • Είναι απαραίτητος για την καλή λειτουργία της όσφρησης
  • Είναι απαραίτητος για την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος
  • Είναι απαραίτητος για τη σύνθεση και αξιοποίηση βιταμινών
  • Είναι απαραίτητος για την καλή λειτουργία των νευροδιαβιβαστών
  • Είναι απαραίτητος για τον μεταβολισμό των ζαχάρων λόγο της παρουσίας του στην ινσουλίνη
  • Είναι απαραίτητος για τον σχηματισμό προσταγλανδινών
  • Συμμετέχει στην παραγωγή του υδροχλωρικού οξέος που βρίσκεται στο στομάχι
  • Έχει σημαντικές αντιοξειδωτικές ιδιότητες

Ανεπάρκεια σε Ψευδάργυρο

 

Η ανεπάρκεια σε ψευδάργυρο συνήθως εκδηλώνεται λόγο ανεπαρκής λήψης του από τις τροφές μια δίαιτα περιορισμένων θερμίδων. Καθώς επίσης και από κακή απορρόφηση λόγο παγκρεατικής ανεπάρκειας, νόσους του ήπατος ή των νεφρών, φλεγμονές του γαστρεντερικού συστήματος, εντεροπάθειες ή κατάχρησης οινοπνεύματος και καπνίσματος.

Αυξημένες απαιτήσεις σε ψευδάργυρο έχουμε σε εγκαύματα, διαβήτη, συχνουρίες, απώλεια αίματος και όταν χρήση ορισμένων φαρμάκων.

Τα συμπτώματα ανεπάρκειας σε ψευδάργυρο είναι:

  • Μολύνσεις
  • Καθυστέρηση επούλωσης πληγών
  • Ψυχικές διαταραχές
  • Φλεγμονές του εντέρου
  • Κακή ανοχή γλυκόζης
  • Καθυστέρηση στην ανάπτυξη
  • Απώλεια οσμής και γεύσης
  • Ψυχογενής ανορεξία ή βουλιμία
  • Απώλεια μαλλιών
  • Ρευματοειδής αρθρίτιδα
  • Πληγές στο στόμα
  • Σωματική κατάπτωση
  • Έκζεμα σε χέρια και πρόσωπο
  • Υστέρηση σεξουαλικής ωριμότητας

Πρέπει να επισημάνουμε πως είναι δύσκολο να αναγνωριστεί η ανεπάρκεια σε ψευδάργυρο γιατί όλα τα παραπάνω συμπτώματα προκαλούνται και από άλλες αιτίες.

Ημερήσιες ανάγκες σε Ψευδάργυρο

 

Οι ημερήσιες ανάγκες σε ψευδάργυρο ποικίλουν ανάλογα το φύλο, την ηλικία, και την της παθήσεις του κάθε ατόμου. Αυξημένες ανάγκες έχουν οι έγκυες, οι θηλάζουσες και τα παιδιά που βρίσκονται σε ανάπτυξη. Για τους ενήλικους άνδρες και γυναίκες 12-40mgr/d θεωρείται ωφέλιμη ημερήσια δόση, ενώ ποσότητες της τάξεως 30-50mgr/d έχει διαπιστωθεί ότι είναι ευεργετικές για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, την προστατίτιδα, το διαβήτη, την επιτάχυνση της επούλωσης πληγών και την ενίσχυση της όρασης, της γεύσης και της οσμής.

Τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο καταγράφονται στον παρακάτω πίνακα:

Περιεκτικότητα mg Ψευδαργύρου ανά 100g τροφίμου

1.Στρείδια 148,7

9.Αμύγδαλα 3,2

2.Ταχίνι 5,4

10.Φασόλια 3,2

3.Παρμεζάνα 5,3

11.Ρεβίθια 3,0

4.Σουσάμι 5,3

12.Αλεύρι ολικής άλεσης 2,9

5.Ηλιόσποροι 5,1

13.Μύδια χωρίς κέλυφος 2,1

6.Σόγια 4,3

14.Ρύζι 1,8

7.Συκώτι μοσχαρίσιο 4,0

15.Μέλι 0,9

8.Συκώτι αρνίσιο 3,9

16.Σολομός νωπός 0,8

Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως η κατεργασία των τροφίμων μειώνει σημαντικά της περιεκτικότητες τους σε Ψευδάργυρο.

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

  1. Δ.Μπόσκος , 2004, “ΧΗΜΕΙΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ” , Εκδόσεις ΓΑΡΤΑΓΑΝΗΣ
  2. Γ.Ε. Μανουσάκης, - , “ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ – Όλα όσα πρέπει να ξέρετε “, Ανεξάρτητες εκδόσεις.