Sidebar

16
Παρ, Νοε

Διατροφή & Παθολογικές Καταστάσεις
Typography

Τι είναι η Hashimoto:

 

Ο γιατρός που την ανακάλυψε ήταν Ιάπωνας και από αυτόν πήρε το όνομά της. Οι Ιάπωνες παρουσιάζουν συχνά αυτή την πάθηση λόγω του γενετικού της προφίλ. 

Το ανοσοποιητικό σύστημα του ανθρώπου κάτω από φυσιολογικές συνθήκες προστατεύει το σώμα από την εισβολή των βακτηριδίων και των ιών. Στις αυτοάνοσες νόσους, όπως άλλωστε προδίδει και το όνομά τους, το ανοσοποιητικό σύστημα αναγνωρίζει ως ξένα κάποια συστατικά του οργανισμού και επομένως τους επιτίθεται. Πιο συγκεκριμένα στον αυτοάνοσο υποθυρεοειδισμό το αμυντικό σύστημα επιτίθεται σε συστατικά του θυρεοειδούς αδένα με αποτέλεσμα να επηρεάζει την ικανότητά των θυρεοειδικών κυττάρων να παράγουν  ορμόνες. 

Η αυτοάνοση θυρεοειδίτιδα επηρεάζει το 2% των ανδρών και το 10% των γυναικών με το 90% αυτών να καταλήγει με μόνιμο υποθυρεοειδισμό.

Αρχικά, η θυρεοειδίτιδα Hashimoto εμφανίζεται συνήθως με διόγκωση του θυρεοειδή (βρογχοκήλη) ασυμπτωματική, χωρίς κλινική ή βιοχημική εικόνα υποθυρεοειδισμού ή με ήπιο υποθυρεοειδισμό.

Μια ένδειξη για το αν υφίσταται η νόσος ή μπορεί να εμφανιστεί στο μέλλον είναι η μέτρηση της  TSH (θυρεοτρόπος Ορμόνη).

Τα περισσότερα εργαστήρια δίνουν ως φυσιολογικά όρια της TSH τα 0,4 – 4,0mU/L.

Όμως στις μέρες μας υποστηρίζεται ότι θα πρέπει να υπάρχει μια διαφοροποίηση και για όσους έχουν τιμές μέσα στα φυσιολογικά όρια. Πιο συγκεκριμένα οι τιμές μεταξύ 0,4 και 2,5 θεωρούνται οι απόλυτα φυσιολογικές. Για όσους έχουν τιμές πάνω από 2,5 και κάτω από 4,0 καλό θα είναι να γίνεται μέτρηση και των αντιθυρεοειδικών αντισωμάτων. Τα αντισώματα αυτά είναι που επιτίθενται στον θυρεοειδή και προκαλούν τον υποθυρεοειδισμό. Άτομα με θετικά αντισώματα σημαίνει ότι είναι σε κίνδυνο να αναπτύξουν αυτοάνοσο υποθυρεοειδισμό στο μέλλον και σε αυτά τα άτομα συστήνεται η μέτρηση της TSH ετησίως.

Άτομα με TSH μεγαλύτερη του 10 έχουν εξορισμού υποθυρεοειδισμό και θα χρειαστούν θεραπεία.

 

Πως σχετίζεται η διατροφή με τη νόσο:

Η παρουσία του ιωδίου στις ορμόνες του θυρεοειδούς θυροξίνη και τριιωδοθυρονίνη, καθορίζει την άκρως ουσιαστική του επίδραση στον ανθρώπινο μεταβολισμό. Οι  ορμόνες του θυρεοειδούς, είναι αναγκαίες για την μετατροπή της τροφής σε ενέργεια, για τον κυτταρικό μεταβολισμό και για την ακεραιότητα του συνδετικού ιστού. Έλλειψη ιωδίου οδηγεί σε σημαντικότατες μορφολογικές και λειτουργικές διαταραχές του θυρεοειδούς αδένα (π.χ. βρογχοκήλη) αλλά και σε πνευματική καθυστέρηση. Σήμερα, παγκοσμίως το 70% του αλατιού που χρησιμοποιείται εμπλουτίζεται με ιώδιο. Το γεγονός αυτό, έχει συμβάλει στην ουσιαστική μείωση των νέων περιστατικών σοβαρής πνευματικής καθυστέρησης, λόγω έλλειψης ιωδίου, σε βρέφη, κατά 50% από το 1990 μέχρι σήμερα.

 

Η Συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη για το ιώδιο είναι τα 150 μικρογραμμάρια για τους υγιείς ενήλικες. Όταν συντρέχουν λόγοι για εφαρμογή ειδικής δίαιτας χαμηλής σε ιώδιο, αυτό συνεπάγεται ως ανώτατο όριο λήψης ιωδίου τα 50 μικρογραμμάρια, ποσότητα που ανευρίσκεται σε μόλις 1/8 του κουταλιού του τσαγιού ιωδιούχο αλάτι!!

Κύριες πηγές Ιωδίου είναι:

  • Ψάρια αλμυρού νερού
  • Θαλασσινά
  • Γαλακτοκομικά
  • Ιωδιούχο επιτραπέζιο αλάτι
  • Φύκια
  • Αυγό

Ένα άλλο ιχνοστοιχείο που φαίνεται να επηρεάζει θετικά την αυτοάνοση αυτή πάθηση είναι το σελήνιο (Se) το οποίο ανακαλύφθηκε το 1817 από τον Berzellus και 2 αιώνες μετά  αποδεικνύεται ο ρόλος του (από τους Swartz & Foltz) πού είναι αντιοξειδωτικός, έχει αντιϊκα χαρακτηριστικά και βοηθάει στο ανοσοποιητικό, τη λειτουργεια του θυρεοειδούς, των επινεφριδίων, στον μεταβολισμό των οστών κ.α

 

Περιεκτικότητα τροφίμων σε Se

                   ΤΡΟΦΙΜΟ

                ΣΕΛΗΝΙΟ (μg/100g τροφής)

Γάλα αγελάδος

1

Μαύρο ψωμί

35

Σκληρά τυριά

12

Αυγό

11

Χοιρινό

14

Κοτόπουλο

7

Κουνέλι

17

Συκώτι

20

Μπακαλιάρος

34

Κολιός

30

Τόνος

90

Φακές

40