Sidebar

18
Δευ, Ιουν

Απώλεια βάρους
Typography

Αναρωτιέστε γιατί λιώνετε στο γυμναστήριο και η ζυγαριά παραμένει ασυγκίνητη;

Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Arizona State, στο Φοίνιξ των ΗΠΑ, δίνουν την πιο εύγλωττη εξήγηση: γιατί πολύ απλά δε λειτουργεί σε όλους μας κατά τον ίδιο τρόπο η εκγύμναση!

Ο προβληματισμός της επιστημονικής κοινότητας ξεκίνησε από παλιές έρευνες που έδειχναν ότι οι περισσότεροι άνθρωποι καταφέρνουν να χάσουν μόλις το 1/3 του βάρους που αναμενόταν να απολέσουν σε σχέση με τις θερμίδες που έκαιγαν κατά τη διάρκεια της προπόνησης. Άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι υπάρχει πολύ μεγάλη διαφορά στους πόντους που χάνει καθένας, ακόμα και σε κοινά προγράμματα γυμναστικής, σε μερικές δε περιπτώσεις έχει παρατηρηθεί και αύξηση βάρους!

Για να λύσουν το γρίφο πώς η γυμναστική βοηθάει κάποιους στην απώλεια κιλών και άλλους όχι, οι επιστήμονες κάλεσαν 81 γυναίκες με παραπανίσια κιλά – κάποιες είχαν σημαντικά περισσότερο βάρος από τις άλλες- και καθιστική ζωή, να συμμετάσχουν στη μελέτη. Καμία δεν αντιμετώπιζε προβλήματα υγείας.

Σε όλες τις συμμετέχουσες ελέχθη ότι θα λάβουν μέρος προκειμένου να ελεγχθεί η φυσική τους κατάσταση και οι αντοχές στην αερόβια γυμναστική και τους ζητήθηκε να μην αλλάξουν τις διατροφικές τους συνήθειες.

Οι συμμετέχουσες έτρεχαν σε διάδρομο επί μισή ώρα, τρεις φορές την εβδομάδα, με ταχύτητα που έφτανε το 80% της φυσικής τους αντοχής. Το πρόγραμμα κράτησε 3 μήνες και οι επιστήμονες μετρούσαν όλες τις αλλαγές σε δεδομένα που είχαν κρατήσει πριν την έναρξη του προγράμματος.

Τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά! Μπορεί όλες να είχαν καλύτερες αντοχές στη γυμναστική, όμως το 70% των γυναικών, είχε λίγο παραπάνω λίπος στο σώμα, ενώ αρκετές από αυτές είχαν πάρει έως και 4,5 κιλά!

Λιγότερες είχαν χάσει λίπος και ακόμα λιγότερες είχαν χάσει βάρος. Αυτό που τράβηξε το ενδιαφέρον των επιστημόνων είναι ότι όσες γυναίκες έχασαν βάρος, συνέχισαν να το χάνουν και αφού είχε τελειώσει το εργαστηριακό πείραμα.

Οι επιστήμονες έψαξαν να βρουν τελικά τι είναι αυτό που έκανε άλλες γυναίκες να χάσουν βάρος και άλλες να πάρουν, παρά το πρόγραμμα γυμναστικής. Τελικά όμως δεν κατάφεραν να βρουν ούτε κάποια σύνδεση με το αρχικό βάρος, ούτε γενικά με τα δεδομένα που είχαν καταγραφεί στην αρχή της έρευνας.

Όμως, μια δεύτερη ματιά τους οδήγησε στο συμπέρασμα, ότι οι γυναίκες που έχαναν βάρος κατά τη διάρκεια του προγράμματος, συνέχισαν να χάνουν και μετά, ενώ άλλες όχι. Τελικά οδηγήθηκαν στο συμπέρασμα ότι θα πρέπει να υπολογίζονται σε σημαντικό βαθμό και άλλες παράμετροι, όπως για παράδειγμα το διαιτολόγιο και άλλες δραστηριότητές τους.

Όπως φάνηκε, είχε σημασία τελικά ότι οι γυναίκες που πήραν βάρος έτρωγαν περισσότερο και έτρεχαν πιο χαλαρά πάνω στο διάδρομο.

Βέβαια, όσο κι αν φάνηκε ότι η γυμναστική δεν αδυνατίζει όλες τις γυναίκες, σε κάθε περίπτωση οι συμμετέχουσες είχαν πολύ καλύτερη φυσική κατάσταση μετά το τέλος της μελέτης.