Sidebar

23
Κυρ, Σεπ

Tips διατροφής
Typography

Οι περισσότεροι από εμάς αγωνιζόμαστε καθημερινά ώστε να μην πάρουμε βάρος.

Κάποιοι άλλοι προσπαθούν για χρόνια να χάσουν το επιπλέον βάρος τους και δεν τα καταφέρνουν. Υπάρχει όμως και μια μικρή κατηγορία ανθρώπων που μπορεί να τρώει ότι θέλει, όσο θέλει και οποιαδήποτε ώρα της ημέρας χωρίς να βάζει ούτε 1 γραμμάριο λίπους.

 

"Έχω δοκιμάσει τα πάντα και δεν παίρνω βάρος, τι να κάνω;" Είναι μια από τις ερωτήσεις που μου έχουν κάνει κατά καιρούς τα άτομα αυτής της κατηγορίας. Καταρχήν, θα πρέπει να σας πω ότι πρέπει να θεωρήσετε τους εαυτούς σας ως "ευλογημένους". Πολλοί θα ήθελαν να είναι στη θέση σας. Από την άλλη πλευρά, πρέπει να ξέρετε ότι είστε το ίδιο ευπαθείς στις περισσότερες χρόνιες και μη ασθένειες όσο είναι και ο υπόλοιπος πληθυσμός. Με λίγα λόγια, μπορείτε να τρώτε ό,τι θέλετε και όσο θέλετε χωρίς να παίρνετε βάρος, αλλά μια μη σωστή διατροφή μπορεί να σας αρρωστήσει πιο γρήγορα και εύκολα λόγω του γεγονότος ότι ξεγελιέστε από την ιδιαίτερη φυσιολογία σας.

Γιατί όμως δεν μπορείτε να βάλετε βάρος; Οι λόγοι αυτού του φαινομένου βρίσκονται κρυμμένοι στον γενετικό σας κώδικά (DNA). Υπάρχουν πάνω από 50 διαφορετικά γονίδια που έχει βρεθεί ότι επηρεάζουν το σωματικό βάρος του ανθρώπου και χρόνο με τον χρόνο, όσο εξελίσσεται η επιστήμη της γενετικής, μαθαίνουμε όλο και περισσότερα γι' αυτά ή ανακαλύπτουμε άλλα. Κάποιες μελέτες αναφέρουν ότι έχετε επιπλέον γονίδια τα οποία συνδέονται με χαμηλό βάρος σώματος. Άλλες αναφέρουν ότι σας λείπουν ή έχετε πολύ λίγα από τα γονίδια που προκαλούν παχυσαρκία. Κάποιες άλλες μελέτες αναφέρουν ότι μπορεί να έχετε τα γονίδια της παχυσαρκίας αλλά και τα γονίδια της αντι - παχυσαρκίας τα οποία εξουδετερώνουν τις ιδιότητες των πρώτων. Όπως και να έχει, το θέμα αυτό βρίσκεται υπό εξέλιξη και έχουν πολλά να ανακαλυφθούν στο μέλλον.   

Επομένως, στην ερώτησή σας για το αν μπορείτε να πάρετε βάρος, θα είμαι ειλικρινής. Ναι, μπορείτε να πάρετε βάρος με καθημερινές προσπάθειες και με ένα καλά οργανωμένο πρόγραμμα. Δύσκολα θα αυξήσετε το βάρος σας και εύκολα θα το χάσετε αν παρατήσετε, έστω και για λίγο, τις προσπάθειές σας. Επίσης, η ερώτηση που πρέπει να διευκρινιστεί είναι "τι βάρος πρέπει να βάλω;", θα είναι μυική μάζα; θα είναι σωματικό λίπος; ή και τα δύο;

Στην περίπτωση που θέλετε να βάλετε 3 κιλά μέσα σε 1 μήνα είναι αναγκαίο να αυξήσετε τις ημερήσιες θερμιδικές σας ανάγκες κατά περίπου 750 θερμίδες την ημέρα. Αν δηλαδή το θερμιδικό σας ισοζύγιο είναι κοντά στις 2.000 θερμίδες, το ποσό των θερμίδων που θα καταναλώνετε ανά ημέρα θα πρέπει να αυξηθεί στις 2750 θερμίδες. Δεν αρκεί όμως μόνο αυτό καθώς τις 2.750 θερμίδες μπορείτε να τις συμπληρώσετε εύκολα με 1 μπουγάτσα το πρωί, 1 σάντουιτς το μεσημέρι, 1 σοκολάτα το απόγευμα και λίγη πίτσα το βράδυ! Κάτι τέτοιο όμως δεν ευνοεί την υγεία σας και πιθανόν ούτε και την αύξηση του σωματικού σας βάρους. Το διαιτολόγιο σας θα πρέπει να κατανέμεται σε 3 κύρια γεύματα και 2 - 3 ενδιάμεσα σνακ. Θα πρέπει να είναι καλά μελετημένο ώστε να καλύπτετε επαρκώς τις ημερήσιες συνιστώμενες προσλήψεις σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία και να σας παρέχει καθημερινά περίπου 1 gr / κιλό σωματικού βάρους πρωτεΐνη ή και περισσότερο. Τέλος, θα πρέπει να σας παρέχει ωφέλημα λιπαρά και αντιοξειδωτικά στοιχεία. Κατ' αυτόν τον τρόπο θα έχετε μια αύξηση σωματικού βάρους μεικτού τύπου, δηλαδή αύξηση μυϊκής μάζας και σωματικού λίπους. Αν θέλετε να αυξήσετε μόνο την μυική σας μάζα, τότε θα πρέπει να οργανώσετε όχι μόνο τη διατροφή σας, αλλά και να εντάξετε στην καθημερινότητα σας τη σωματική άσκηση και κυρίως τις ασκήσεις με αντιστάσεις.