Sidebar

22
Κυρ, Ιουλ

Tips διατροφής
Typography

Η κατανάλωση προϊόντων ολικής αλέσεως είναι ένας εύκολος τρόπος για να κάνετε πιο υγιεινή τη διατροφή σας.

Τα προϊόντα αυτά είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά όπως πρωτεΐνες, φυτικές ίνες, βιταμίνες της ομάδας Β, αντιοξειδωτικά και ιχνοστοιχεία (σίδηρος, χαλκός, μαγνήσιο, ψευδάργυρος). Μια διατροφή πλούσια σε προϊόντα ολικής αλέσεως έχει αποδειχτεί ότι μειώνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων, σακχαρώδη διαβήτη, παχυσαρκίας και μερικών μορφών καρκίνου. Τα τρόφιμα αυτά μπορούν επίσης να βελτιώσουν τη λειτουργία του εντέρου βοηθώντας την κινητικότητα του και προάγοντας την ανάπτυξη υγειών βακτηρίων στο παχύ έντερο. Βεβαίως, δεν μπορούμε να παραλείψουμε και τη σπουδαία συνεισφορά αυτών των προϊόντων στα προγράμματα απώλειας βάρους.

 

Ωστόσο, ένα ελάχιστο ποσοστό του Ελληνικού πληθυσμού καταναλώνει τέτοιου είδους τρόφιμα. Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι τα προϊόντα ολικής αλέσεως δεν έχουν ευχάριστη γεύση ή ότι είναι δύσκολο να τα συμπεριλάβουν στην καθημερινή διατροφή τους για πολλούς και διάφορους λόγους. Επιπλέον, ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι πολλοί καταναλωτές δεν μπορούν να αντιληφθούν εύκολα ποια προϊόντα είναι ολικής αλέσεως και ποια όχι. Συσκευασίες αρτοσκευασμάτων, δημητριακών και άλλων σνακ προωθούν την εικόνα των προϊόντων τους ως προϊόντα ολικής αλέσεως κάτι που συχνά δεν ισχύει. Όροι όπως "πολύσπορο", "ολικής αλέσεως", "σικάλεως", "οργανικό" μπορεί να ακούγονται υγιεινοί αλλά στην πραγματικότητα τα προϊόντα αυτά περιέχουν ένα μέρος μόνο των συστατικών τους από τα δημητριακά ολικής αλέσεως. Γι' αυτόν το λόγο είναι σημαντικό να διαβάζετε τα συστατικά στις συσκευασίες των προϊόντων και να επιλέγετε αυτά με το μεγαλύτερο ποσοστό ανεπεξέργαστων δημητριακών. 

Τα δημητριακά ολικής αλέσεως περιέχουν όλα τα βρώσιμα μέρη του σπόρου όπως το φλοιό, το φύτρο και το ενδοσπέρμιο.

Παρακάτω σας παρουσιάζω μια λίστα με τρόφιμα που χαρακτηρίζονται ως ολικής αλέσεως: 

·  Ολόκληροι κόκκοι καλαμποκιού

·  Ποπ κορν

·  Φαγόπυρο

·  Βρώμη

·  Καστανό ρύζι

·  Πλιγούρι

· Κεχρί

· Κινόα

· Σίκαλη

· Κριθάρι

· Ψωμί παρασκευασμένο από 100% αλεύρι ολικής αλέσεως

· Ζυμαρικά ολικής άλεσης

Αλλά τι γίνεται όταν αγοράζετε επεξεργασμένα προϊόντα όπως το ψωμί; Τις περισσότερες φορές οι αρτοποιοί παραπλανούν τους καταναλωτές πουλώντας τους ψωμί ως ψωμί "ολικής αλέσεως" ή "σικάλεως". Αυτό γιατί χρησιμοποιούν ένα ελάχιστο ποσοστό αλευριού ολικής αλέσεως ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό αντιστοιχεί σε ραφιναρισμένο αλεύρι. Μάλιστα, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου οι αρτοποιοί χρησιμοποιούν μελάσα για να χρωματίσουν και να παρουσιάσουν το ψωμί ως ολικής αλέσεως. Αν και οι πρακτικές αύξησης κέρδους των αρτοποιών είναι συχνά εις βάρος των καταναλωτών, είναι προτιμότερο να αγοράζουμε ψωμί ολικής αλέσεως και όχι λευκό ψωμί το οποίο δεν περιέχει καθόλου ανεπεξέργαστο αλεύρι. 

Οι διαιτητικές οδηγίες της USDA αναφέρουν ότι τα δημητριακά ολικής αλέσεως θα πρέπει να αποτελούν το 50% της συνολικής πρόσληψης δημητριακών σε καθημερινή βάση.