Sidebar

25
Τετ, Απρ

Διατροφή & Παθολογικές Καταστάσεις
Typography

Η φλεγμονή και οι φλεγμονώδεις καταστάσεις έχουν ένα διπλό «πρόσωπο».

Το «καλό» πρόσωπο της φλεγμονής εμφανίζεται όταν ο οργανισμός μας εκτίθεται σε διάφορους επιβλαβείς παράγοντες όπως σε λοίμωξη, βλάβη ή ερεθισμό. Πρόκειται για έναν προστατευτικό μηχανισμό του οργανισμού μας που ως στόχο έχει τη διόρθωση του προβληματικού σημείου. Το «κακό» πρόσωπο της φλεγμονής παρατηρείται σε 2 περιπτώσεις. Πρώτον, όταν η φλεγμονή παραμένει στο προβληματικό σημείο του σώματος ενώ αυτό έχει διορθωθεί και δεύτερον, όταν εμφανίζεται χωρίς λόγο και με τη μορφή αυτοάνοσης ασθένειας.

Η κακή πλευρά της φλεγμονής αποτελεί υπόστρωμα για μια σειρά χρόνιων νοσημάτων όπως σακχαρώδη διαβήτη, καρκίνο, άσθμα, καρδιακές παθήσεις, Alzheimer, αρθρίτιδα, σχιζοφρένεια, νόσο Crohn, κατάθλιψη κ.α.

Σε αντίθεση με τη πρώτη περίπτωση της κακής πλευράς της φλεγμονής που μπορεί να θεραπευθεί με τη βοήθεια αντιφλεγμονωδών φαρμάκων, στη δεύτερη περίπτωση τις περισσότερες φορές η φλεγμονή δουλεύει σιγά σιγά και αθόρυβα μέχρι που τελικά να νοσήσουμε.

Η διατροφή του ανθρώπου μπορεί να παίξει κυρίαρχο ρόλο στην αποτροπή κάθε μορφής φλεγμονής αλλά και να δαμάσει και να θεραπεύσει μια υπάρχουσα φλεγμονή. Η διατροφική προσέγγιση της αντιφλεγμονώδους διατροφής επικεντρώνεται στην αποφυγή προ-φλεγμονωδών τροφίμων (προκαλούν φλεγμονή) και στην  αύξηση της κατανάλωσης αντι- φλεγμονωδών τροφίμων και θρεπτικών συστατικών αυτής. Συγκεκριμένα:

Τρώτε περισσότερα

  • Πολύχρωμα φρούτα και λαχανικά:Τρώτε φρέσκα φρούτα και λαχανικά με βαθύ κόκκινο, κίτρινο, πορτοκαλί και πράσινο χρωματισμό τα οποία μας παρέχουν ωφέλιμες βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία, φυτοχημικά, φυτικές ίνες και αντιοξειδωτικά που ελαχιστοποιούν τη φλεγμονή.
  • Ανεπεξέργαστα τρόφιμα: Σε αντίθεση με τα επεξεργασμένα, τα ανεπεξέργαστα διατηρούν όλα εκείνα τα θρεπτικά συστατικά που είναι υπεύθυνα για την υγεία του σώματος μας αλλά και για την αποτροπή των φλεγμονών.
  • Υγιή λίπη: Περιλαμβάνουν τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα που βρίσκονται στα λιπαρά ψάρια (σολομός, σκουμπρί, σαρδέλες) και τρόφιμα όπως αβοκάντο, έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, ξηρούς καρπούς και σπόρους.
  • Φυτικές ίνες: Οι φυτικές ίνες αυξάνουν την κινητικότητα του εντέρου, δημιουργούν ένα ευνοϊκό περιβάλλον για τα ωφέλημα βακτήρια του έντερου τα οποία με τη σειρά τους, σε συνδυασμό με τις φυτικές ίνες, αυξάνουν την ικανότητα του οργανισμού να αποβάλει τις τοξικές και προ-φλεγμονώδεις ουσίες. Αυξήστε την κατανάλωση των φρούτων και των λαχανικών, των οσπρίων και των ανεπεξέργαστων σπόρων.
  • Βιολογικά προϊόντα: Δεν περιέχουν ή περιέχουν ελάχιστες πρόσθετες ύλες (συντηρητικά), είναι απαλλαγμένα από φυτοφάρμακα ενώ στην περίπτωση των κρεατικών και των γαλακτοκομικών είναι ελεύθερα από ορμόνες και αντιβιοτικά.
  • Μπαχαρικά/βότανα: Καρυκεύματα και βότανα όπως το σκόρδο, το κρεμμύδι, η καυτερή πιπεριά, το πράσινο τσάι, το τζίντζερ, η κουρκουμίνη και η κανέλα θα εμπλουτίσουν τη διατροφή σας με σπουδαία αντιφλεγμονώδη συστατικά.

Τρώτε Λιγότερα

  • Trans ή υδρογονωμένα λιπαρά: Το σώμα μας δεν έχει κάποιον μηχανισμό που να μπορεί να μεταβολίσει ή να χρησιμοποιήσει αυτά τα λιπαρά τα οποία, τελικά, μπορεί να προκαλέσουν φλεγμονή και άλλα προβλήματα υγείας.
  • Ω-6 λιπαρά οξέα: Τα ω-6 λιπαρά οξέα που βρίσκονται στα σπορέλαια, στους ξηρούς καρπούς, στο βούτυρο και στις μαργαρίνες καθώς και στα βιομηχανικά επεξεργασμένα τρόφιμα είναι ωφέλημα για την υγεία μας μέχρι όμως ένα σημείο. Η υψηλή κατανάλωση ω-6 λιπαρών οξέων εις βάρος των μονοακόρεστων και ω-3 λιπαρών οξέων μπορεί να οδηγήσει στην αυξημένη παραγωγή αραχιδονικού οξέως το οποίο προωθεί τη φλεγμονή.
  • Τρόφιμα με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη: Τρόφιμα που περιέχουν επεξεργασμένους υδατάνθρακες όπως είναι το λευκό ψωμί, η ζάχαρη, τα γλυκά και το σιρόπι καλαμποκιού (σιρόπι καλαμποκιού με υψηλή περιεκτικότητα σε φρουκτόζη και γλυκόζη) οδηγούν σε ταχεία αύξηση του σακχάρου στο αίμα και σε φλεγμονώδεις αντιδράσεις που διεγείρονται από τα υψηλά επίπεδα της ινσουλίνης.
  • Κόκκινο κρέας και αλλαντικά: Αποφύγετε την συχνή κατανάλωση κόκκινου κρέατος και αλλαντικών. Σχεδιάστε έτσι το διαιτολόγιο σας ώστε να τρώτε κρέας και προϊόντα αυτού μόνο την ημέρα του Σαββάτου ή της Κυριακής. Έτσι θα καταναλώνετε ελάχιστες φορές τον μήνα κόκκινο κρέας και θα αποτρέψετε σημαντικά την εμφάνιση φλεγμονωδών καταστάσεων.
  • Τεχνητές γλυκαντικές ύλες και συντηρητικά τροφίμων: Αυτά τα πρόσθετα δεν έχουν καμία θρεπτική αξία και έχουν την τάση να προωθούν τις φλεγμονώδεις αντιδράσεις. Ρίξτε μια ματιά στα συστατικά των συσκευασμένων τροφίμων και αποφύγετε εκείνα που έχουν μια μακρά λίστα συντηρητικών.
  • Το αλκοόλ: Η συχνή κατανάλωση αλκοολούχων ποτών και ιδιαίτερα σκληρών αλκοολούχων ποτών οδηγεί σε φλεγμονή.

 Μια ισορροπημένη διατροφή με τα παραπάνω χαρακτηριστικά δεν θα μας προστατέψει μόνο από τις φλεγμονές αλλά θα βελτιώσει κάθε πλευρά της υγείας μας.