Sidebar

18
Δευ, Ιουν

Διατροφή & Εποχιακές Γιορτές
Typography

Η περίοδος των Χριστουγεννιάτικων γιορτών έφτασε και το γεγονός αυτό χαροποιεί ενηλίκους και παιδιά.

Όμως, η σκέψη της αύξησης βάρους τις ημέρες αυτές κάποιους τους απασχολεί ιδιαίτερα. Ίσως είσαι ένας από αυτούς που είτε το βάρος τους είναι ήδη αυξημένο είτε όχι, δεν θέλουν να πάρουν επιπλέον κιλά.

Χωρίς αμφιβολία, κάποια στιγμή μέσα στις γιορτές θα καταναλώσεις περισσότερο φαγητό ή περισσότερα γλυκά απ’ ό,τι συνήθως. Όλοι παρεκτρεπόμαστε αυτές τις ημέρες. Αυτό που έχει σημασία είναι το πόσο συχνά παραδίδεσαι σε αυτές τις διατροφικές ατασθαλίες, καθώς και το ποιός είναι ο τρόπος διατροφής σου γενικότερα και το πόσο κινείσαι κάθε ημέρα.

Στόχος για την περίοδο των εορτών δεν είναι η απώλεια βάρους αλλά ή αποφυγή της αύξησής του. Οι παρακάτω χρήσιμες συμβουλές μπορούν να σταθούν σύμμαχοι στην προσπάθειά σου.

Διατήρησε σταθερά τα γεύματα σου. Κατανάλωσε καθημερινά το πρωινό σου, το μεσημεριανό και το βραδινό και 2-3 ενδιάμεσα σνακ. Ό,τι άλλο θελήσεις να φας, ενσωμάτωσέ το μέσα σε κάποιο από αυτά τα γεύματα ή σνακ. Για παράδειγμα, ένα μελομακάρονο, σε συνδυασμό με ένα φρούτο μπορεί να αποτελέσει το απογευματινό σου. Αυτή η τακτική θα σε βοηθήσει στο να μην τσιμπολογείς συνεχόμενα και χωρίς όρια. 

Διαχειρίσου σωστά το θέμα με τα γλυκά. Περιορίσου στο ένα κομμάτι τη φορά αλλά απόλαυσέ το όπως του αρμόζει: Αφιέρωσε όλη την προσοχή σου σε κάθε μπουκιά, μύρισέ το και απόλαυσέ το αργά. Το να τρως ένα μελομακάρονο με μια μπουκιά δεν έχει κανένα νόημα, καθώς σε λίγη ώρα δεν θα θυμάσαι καν πόσα έφαγες και η απόλαυση του καθενός θα έχει διαρκέσει τόσο λίγο που δεν άξιζε τις θερμίδες του. Επιπλέον, μην αφήνεις εκτεθειμένες πιατέλες με γλυκά. Όσο συχνότερα τα βλέπεις τόσο πιθανότερο είναι ότι κάποια στιγμή θα υποκύψεις. Εξάλλου, κάθε φορά που εντοπίζεις ένα γλυκό, ασυνείδητα είναι σαν να μπαίνεις στο δίλλημα: ‘Να το φάω, ναι ή όχι;’ Τις πρώτες φορές μπορείς εύκολα να απαντήσεις ‘όχι’, μετά όμως από πολλά ‘όχι’, θα πεις το μεγάλο ‘ναι’. Βάζοντας τα γλυκά σε ένα ντουλάπι ή σε σημείο που δεν τα βλέπεις συχνά, μπαίνεις λιγότερες φορές στο δίλλημα.

Σε γεύματα με μπουφέ ή με μεγάλη ποικιλία να είσαι επιλεκτικός/ή. Επέλεξε αυτά που σου αρέσουν περισσότερο - δεν κερδίζεις κάτι αν φας απ’ όλα. Επίσης, μην μένεις με άδειο στομάχι για ώρες πριν πάς στο γεύμα, με τη λογική ότι θα γλιτώσεις θερμίδες. Το πιο πιθανό είναι ότι θα νιώθεις τόση πείνα, που θα φας πολύ περισσότερο και θα επιλέξεις τρόφιμα υψηλά σε λιπαρά. Φάε λοιπόν κανονικά τα γεύματα της ημέρας ώστε να μπορέσεις να διατηρήσεις μια φυσιολογική όρεξη κατά τη διάρκεια του γεύματος. 

Ο αγαπημένος καλεσμένος της οικοδέσποιναςΜην αισθάνεσαι υποχρεωμένος/η να καταναλώσεις όλα τα εδέσματα που θα σου προσφερθούν σε κάποια επίσκεψη ή γεύμα σε σπίτι συγγενών ή φίλων. Μην νιώθεις ότι πρέπει να φας τρόφιμα που κανονικά θα απέφευγες, μόνο και μόνο για να ικανοποιήσεις την οικοδέσποινα. Εσύ καθορίζεις τι θα καταναλώσεις και πόσο. Επέλεξε αυτά που προτιμάς περισσότερο απ’ όλα και αρνήσου τα υπόλοιπα ευγενικά, ή πρότεινε να σου τα τυλίξουν για το σπίτι. 

Σεβάσου το στομάχι σου: Μην τρως τόσο ώστε μετά το γεύμα να σηκώνεσαι από το τραπέζι φουσκωμένος/η νιώθοντας δυσφορία. Δεν χρειάζεται να τρως υπερβολικά, σαν να πρόκειται να μην ξαναφάς ποτέ! Η δημοφιλής σκέψη «μια φορά το χρόνο έχουμε Χριστούγεννα, ας φάω όσο θέλω!» είναι λανθασμένη, διότι μια φορά επίσης έχουμε Πρωτοχρονιά, Πάσχα, ονομαστική γιορτή, γενέθλια…. και η λίστα δεν έχει τέλος. 

Συμπλήρωσε ένα διατροφικό ημερολόγιο καταγραφής! Κατέγραψε ό,τι τρως: το είδος των τροφίμων, την ποσότητα και την ώρα του γεύματος ή του σνακ. Επειδή τις γιορτινές αυτές ημέρες οι πειρασμοί είναι παντού, νιώθουμε να ‘βομβαρδιζόμαστε’ από λιχουδιές καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Εύκολα μπορούμε να χάσουμε τον έλεγχο και να παραδοθούμε στον παράδεισο της γεύσης. Καταγράφοντας όμως ό,τι τρώμε και ό,τι τσιμπολογούμε, αμέσως αφού το καταναλώσουμε ή, αν αυτό δεν είναι εφικτό, πολύ σύντομα (διότι πολλές φορές ξεχνάμε κάποια από αυτά) μπορούμε να φάμε πιο συνετά και καθώς η διαδικασία αυτή μας βάζει σε διαδικασία να σκεφτούμε τι θα φάμε και αν θα το φάμε, αποφεύγουμε το τσιμπολόγημα άνευ ορίων.

Αν το φαγητό είναι συνέχεια στο μυαλό σου, απασχόλησε το με κάτι άλλο. Βγες και περπάτησε πηγαίνοντας βόλτες ή για ψώνια με τα πόδια. Διασκέδασε με όποιο τρόπο μπορείς, πέρα από το φαγητό! Βγες έξω, μίλησε με φίλους, ασχολήσου με αγαπημένες δραστηριότητες, κάνε αυτό που σε ευχαριστεί!

Όσο καλύτερα νιώθεις για τον εαυτό σου, τόσο πιο καλά θα περάσεις αυτές τις γιορτές! Μπορεί να σκέφτεσαι ότι θα περάσεις καλά τρώγοντας μεγάλες ποσότητες φαγητού και γλυκών με τη δικαιολογία ότι ‘γιορτές είναι…’ αλλά είναι πιο πιθανόν ότι αργότερα θα αισθανθείς άσχημα και οι όμορφες γιορτές θα σου αφήσουν (εκτός από τα κιλά) ένα αίσθημα πικρίας και τύψεων προς τον εαυτό σου. Γιατί να συμβεί αυτό; Στο χέρι σου είναι να περάσεις καλά!

Καλές γιορτές!

Κατσαρού Βιβή, Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, MSc