Sidebar

16
Τρι, Οκτ

Διατροφή & Εποχιακές Γιορτές
Typography

Το μελομακάρονο και ο κουραμπιές είναι ελληνικά γλυκίσματα.

Kατατάσσονται στα παραδοσιακά εθνικά γλυκά που θεωρούνται απαραίτητα σε όλα τα ελληνικά σπίτια, ιδιαίτερα στην περίοδο των Χριστουγέννων αλλά και της Ανάστασης, δηλαδή το Πάσχα.

Δυστυχώς όμως για τους “φίλους” και λάτρεις αυτών, οι παραδόσεις έχουν αλλάξει και πλέον γευόμαστε τα μελομακάρονα μόνο κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων. Όσον αφορά στους κουραμπιέδες, είναι πιο εύκολο να τους βρούμε καθ’όλη τη διάρκεια του έτους, αφού σε κάποια μέρη, όπως στη Καβάλα, τη Λαμία και τα Γιάννενα φημίζονται για την παρασκευή τους και παράγουν συνεχώς.

 Λίγο άνιση και δύσκολη η σύγκριση μεταξύ τους, λόγω της θέσης που καταλαμβάνουν στην καρδιά μας -όλοι τα λατρεύουμε!-, αλλά και στην ευχαρίστηση που προκαλούν στους γευστικούς κάλυκες της γλώσσας μας!

Ποιο όμως από τα δύο υπέροχα αυτά γλυκά θα κερδίσει τη “μάχη”; Μάχη η οποία αφορά φυσικά στη θρεπτική τους αξία και όχι στη γευστική ευχαρίστηση.

Ας αρχίσουμε με τα μελομακάρονα...

Παρασκευάζονται από απλά υλικά, αλεύρι, μέλι, ελαιόλαδο, καρύδια, ξύσμα πορτοκαλιού και κανέλα ή γαρύφαλλο. Τι μας προσφέρουν;

Ελαιόλαδο : γνωστό για τα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα και την αντιοξειδωτική του δράση (βιταμίνη Ε), προστατεύει τον οργανισμό μας από το σχηματισμό ελεύθερων ριζών.

Μέλι: περιέχει συνδυασμό πολλών βιταμινών του συμπλέγματος Β, οι οποίες παίζουν σημαντικό ρόλο στην καλή λειτουργεία του νευρικού μας συστήματος αλλά και σε πολλές μεταβολικές διεργασίες, έχει αντισηπτικές ιδιότητες, αντιμικροβιακή δράση και αυξάνει το ρυθμό λειτουργίας της καρδιάς. Επίσης, αποτελεί πολύτιμο μέσο προστασίας κατά των ελκών του στομάχου.

Κανέλα: έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες, ενώ παίζει σημαντικό ρόλο στην ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού συστήματος. Προστατεύει επίσης τον οργανισμόμας από βακτήρια και ιούς, βοηθά στην πρόληψη των λοιμώξεων του ουροποιητικού συστήματος και μειώνει τα συμπτώματα πόνων της εμμήνου ρύσης.

Γαρύφαλλο: πολλές οι ιδιότητές του. Λειτουργεί ως αναλγητικό, ισχυρό αντισηπτικό, επουλωτικό, διεγερτικό και παρασιτοκτόνο. Η χρήση του προλαμβάνει  λοιμώδεις νόσους, ενώ “ξυπνά” τον οργανισμό σε περιπτώσεις όπως: σωματική εξασθένηση, τόνωση μνήμης, δυσπεψία, τυμπανισμό. Το γαρύφαλλο διεγείρει την κυκλοφορία του αίματος, ανεβάζει τη θερμοκρασία του σώματος, διεγείρει τις στομαχικές λειτουργίες και καθαρίζει από βακτήρια το στομάχι, το δέρμα, τα νεφρά, τα έντερα, τα πνευμόνια και τους βρόγχους.

Καρύδια: περιέχουν φυτικές ίνες, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ενώσεις, από τις ισχυρότερες που υπάρχουν, ακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, ω-3 λιπαρά οξέα σε μεγάλες ποσότητες, καθώς και πληθώρα ιχνοστοιχείων.

 

Συνεχίζουμε με τους κουραμπιέδες...

 Παρασκευάζονται από βούτυρο, αμύγδαλα, ζάχαρη άχνη,αλεύρι, ενώ κάποιες συνταγές τοποθετούν και λίγο ρούμι, μαστίχα (ποτό), ή κονιάκ.

Βούτυρο: είναι πλούσιο σε κορεσμένα λιπαρά, τα οποία αυξάνουν την κακή χοληστερόλη (LDL) στο αίμα. Η κατανάλωση κορεσμένων λιπαρών έχει συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα.

Αμύγδαλα: είναι πλούσια σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, βιταμίνη Ε, μαγνήσιο, ασβέστιο, σίδηρο και φυτικές ίνες. Η βιταμίνη Ε ένα σημαντικό αντιοξειδωτικό, το οποίο συμβάλλει στην ελάττωση του ρυθμού γήρανσης των κυττάρων, ενώ το μαγνήσιο και το ασβέστιο συντελούν στη διατήρηση της καλής υγείας των οστών. Οι φυτικές ίνες συμβάλλουν στην καλή υγεία της καρδιάς και του γαστρεντερικού συστήματος. Τα μονοακόρεστα λιπαρά συμβάλλουν στη μείωση της ολικής χοληστερόλης, αν αντικαταστήσουν τα κορεσμένα λιπαρά.

Ζάχαρη: είναι απλός φυσικός υδατάνθρακας, ο οποίος δεν έχει καμία περαιτέρω αξία, εκτός από την θερμιδική.

Τέλος, όσοι από εσάς ενδιαφέρεστε και για τη θερμιδική τους αξία, αξίζει να αναφερθεί ότι το μελομακάρονο κυμαίνεται στις 120-150 θερμίδες, ανάλoγα το μέγεθός του, ενώ ένας κουραμπιές ξεκινά από τις 150 και μπορεί να φτάσει μέχρι τις 200 θερμίδες ανά τεμάχιο.

Πιστεύω ότι ο “διαθρεπτικός νικητής” είναι ευκόλως εννοούμενος!

Καλά Χριστούγεννα!