Sidebar

18
Τρι, Δεκ

Διατροφή & Στάδια Ζωής
Typography

Για αιώνες, το κακάο ήταν γνωστό όχι μόνο για την νόστιμη γεύση του αλλά και για τις θετικές επιδράσεις στην υγεία.

 

Πράγματι, οι Ίνκας το χαρακτήριζαν ως το ποτό των θεών. Οι πρώτες ενδείξεις για την κατανάλωση κακάου γυρίζουν πολλά χρόνια πίσω περίπου στο 1600 π.Χ.. Στην Ονδούρα, οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν περίτεχνα κύπελλα της περιόδου αυτής, που πιστεύεται ότι έχουν χρησιμοποιηθεί από τους Αζτέκους να πίνουν ρόφημα κακάο. Τον 16ο αιώνα, ο αυτοκράτορας των Αζτέκων Μοντεζούμα ήταν ένθερμος θαυμαστής του κακάο. Το ρόφημα κακάο είναι το θεϊκό ποτό σύμφωνα με τον Χερμάν Κόρτες, το οποίο ενισχύει την αντοχή και καταπολεμά την κούραση. Έλεγε, επίσης, πως ένα φλιτζάνι από αυτό το πολύτιμο ποτό επιτρέπει σε έναν άνθρωπο να περπατήσει για μια ολόκληρη μέρα χωρίς φαγητό. Στη γλώσσα των Αζτέκων, το ρόφημα κακάο ονομαζόταν “τσοκολάτλ”. Με την ανακάλυψη του Νέου Κόσμου, το κακάο ήρθε στην Ευρώπη τον 16ο αιώνα. Από τότε, η σύγχρονη βιομηχανία σοκολάτας έχει αναπτυχθεί, και οι κόκκοι κακάο πλέον επεξεργάζονται με διάφορους τρόπους.

Τα τελευταία χρόνια που η εμφάνιση της παχυσαρκίας σε παιδιά και έφηβους έχει αυξηθεί, πολλοί γονείς διστάζουν να νοστιμίσουν το γάλα των μικρών τους με κακάο. Πολλά παιδιά δεν προτιμούν το λευκό γάλα και αντιδρούν, γκρινιάζουν και τελικά δεν το πίνουν. Αυτό γίνεται πιο έντονο στην περίπτωση που αυτά έχουν δοκιμάσει πρώτα το σοκολατούχο ή γενικά πιο γλυκό γάλα. Κρατώντας ένα παιδί μακριά από γλυκά, αναψυκτικά, χυμούς, γάλα με κακάο ή γάλα με ζάχαρη έχετε μεγαλύτερες πιθανότητες να το μάθετε να επιλέγει υγιεινές τροφές. Και όπως με όλες τις νέες γεύσεις, μπορεί να χρειαστεί να κάνετε αρκετές προσπάθειες για να καταφέρετε να το μάθετε να πίνει άσπρο γάλα.

Η αλήθεια είναι πως το κακάο στο γάλα κατηγορείται για τη μειωμένη απορρόφηση ασβεστίου από τον οργανισμό, αλλά και για τις επιπλέον θερμίδες του. Διάφορες έρευνες, όμως, φαίνεται να δείχνουν ότι τα παιδιά που πίνουν γάλα με κακάο έχουν υψηλότερη πρόσληψη ασβεστίου και δεν έχουν ιδιαίτερα υψηλό δείκτη μάζας σώματος από τα παιδιά που δεν πίνουν σοκολατούχο γάλα. Φυσικά, δε συνηγορεί κανείς να πίνουν τα νήπια και τα παιδιά σοκολατούχο γάλα. Μια μικρή ποσότητα αυτού, όμως, στην περίπτωση που τα παιδιά σας δεν μπορούν να το πιούν σκέτο δεν αποτελεί πρόβλημα ούτε για τις παραπάνω θερμίδες ούτε για το ασβέστιο.

Έχουν υπάρξει πολλές μελέτες που συνδέουν το κακάο με οφέλη για την υγεία. Το κακάο περιέχει μία μεγάλη ποσότητα αντιοξειδωτικών. Οι κόκκοι κακάο είναι πλούσιοι σε πολυφαινόλες, παρόμοιες με εκείνες του κρασιού, με αντιοξειδωτικές ιδιότητες που είναι ευεργετικές για την υγεία. Οι ενώσεις αυτές ονομάζονται φλαβονοειδή και περιλαμβάνουν τις κατεχίνες, τις επικατεχίνες, και προκυανιδίνες. Τα φλαβονοειδή βρίσκονται στα άπαχα τμήματα των κόκκων κακάο και έχουν την ιδιότητα να μειώνουν την ικανότητα του αίματος να πήζει, καθώς και τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου και καρδιακών προσβολών.

Έρευνες έχουν δείξει πως η κατανάλωση κακάο μειώνει την αρτηριακή πίεση αλλά και την πηκτικότητα του αίματος, με αποτέλεσμα να μειώνεται και ο κίνδυνος εγκεφαλικού και καρδιακού επεισοδίου. Η μαύρη σοκολάτα που έχει μεγάλη ποσότητα κακάου είναι πολύ επωφελής.

Το κακάο περιέχει περίπου 50% λίπος, το οποίο είναι φυτικό. Αποτελείται κατά κύριο λόγο από δύο κορεσμένα λιπαρά οξέα, το παλμιτικό και στεατικό οξύ, και ένα μονοακόρεστο οξύ, το ελαϊκό οξύ. Σε μέτριες ποσότητες το βούτυρο του κακάο και η μαύρη σοκολάτα δεν αυξάνουν τη χοληστερόλη του αίματος, σε αντίθεση με μια μεγάλη συνεχόμενη κατανάλωση σοκολάτας γάλακτος, της οποίας ένα μέρος της συνολικής περιεκτικότητας σε λιπαρές ουσίες προέρχεται από ζωικό λίπος, μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του επιπέδου της χοληστερόλης.

Το κακάο περιέχει, ακόμα, αρκετούς υδατάνθρακες, αλλά οι περισσότεροι από αυτούς είναι άμυλο, διαλυτές και αδιάλυτες διαιτητικές ίνες, ενώ ένα πολύ μικρό ποσοστό είναι απλά σάκχαρα. Το κακάο από μόνο του έχει πικρή γεύση και μόνο όταν προστεθεί σε αυτό ζάχαρη (κατά τη διάρκεια της παρασκευής της σοκολάτας ή του ροφήματος κακάο) αποκτά γλυκιά γεύση.

Άλλες ουσίες που περιέχει το κακάο είναι η θεοβρωμίνη και η φαινυλαιθυλαμίνη. Η θεοβρωμίνη είναι ένα πολύ ήπιο διεγερτικό με μια ήπια διουρητική δράση. Η φαινυλαιθυλαμίνη, γνωστή και ως το μόριο της αγάπης, πιστεύεται πως δίνει στη σοκολάτα ψυχοδιεγερτικές ιδιότητες. Είναι ένα είδος αντικαταθλιπτικού. Το κακάο περιέχει, ακόμα, μια πολύ μικρή ποσότητα καφεΐνης, πολύ λιγότερη από ό, τι περιέχεται στον καφέ, το τσάι και τα αναψυκτικά τύπου κόλα.

Το κακάο και η μαύρη σοκολάτα είναι από τα λίγα τρόφιμα με πολύ υψηλή περιεκτικότητα σε σεροτονίνη. Με την κατανάλωση σοκολάτας επηρεάζεται το δίκτυο των νευροδιαβιβαστών, δηλαδή των χημικών αγγελιοφόρων του εγκεφάλου που μεταφέρουν ηλεκτρικά μηνύματα ανάμεσα στους νευρώνες και επηρεάζουν τις αισθήσεις και τα αισθήματα.

Το κακάο είναι πλούσιο σε βασικά μέταλλα, όπως μαγνήσιο, ασβέστιο, σίδηρο, ψευδάργυρο, χαλκό, κάλιο και μαγγάνιο. Περιέχει, επίσης, πολλές βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως Β1, Β2, Β3, βιταμίνες Α, C, E, καθώς και παντοθενικό οξύ.

Από έρευνες που έχουν γίνει υποστηρίζεται πως το κακάο βοηθάει στην καλή καρδιακή λειτουργία, την ανακούφιση από στηθάγχη, τη διέγερση του νευρικού συστήματος, διευκολύνει την πέψη, και βελτιώνει τη λειτουργία των νεφρών και του εντέρου. Τον 19ο αιώνα, η σοκολάτα έγινε ένα είδος πολυτελείας, ως εκ τούτου, η κατανάλωση του ήταν ένας είδος αμαρτίας αντί είδος φαρμάκου.

Σήμερα, το κακάο κατηγορείται ότι ίσως αποτελεί ένας από τους παράγοντες που αυξάνουν τις πιθανότητες για τερηδόνα, παχυσαρκία, υψηλή αρτηριακή πίεση και σακχάρου. Αυτό οφείλεται κυρίως στην προσθήκη ζάχαρης ή στην μεγάλη ποσότητα κακάο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί. Φυσικά, αυτά δεν είναι μόνο αποτελέσματα της μεγάλης κατανάλωσης κακάου, αλλά και της γενικότερης υπερκατανάλωσης θερμίδων και λιπαρών από διάφορες άλλες τροφές. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλοί γιατροί και διαιτολόγοι να προειδοποιούν τους ασθενείς τους σχετικά με τους πιθανούς κινδύνους για την υγεία από τη μεγάλη κατανάλωσή του.

Η μέτρια κατανάλωση κακάο στο γάλα, όμως, επηρεάζει ελάχιστα την απορρόφηση ασβεστίου και το σωματικό βάρος. Αυτό που πρέπει να προσέχουν οι γονείς είναι η συνολική διατροφή των παιδιών και οι επιλογές τους στο σχολείο, στα φροντιστήρια, αλλά και στο σπίτι. Μια έλλογη κατανάλωση κακάο, καθώς και η πρόσφατη ανακάλυψη των βιολογικά ενεργών φαινολικών ενώσεων στο κακάο έχει αλλάξει αυτήν την αντίληψη και δυνάμωσε την ανάγκη για έρευνα για τις θετικές επιπτώσεις αυτού στην γήρανση, τη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης και την αθηροσκλήρωση.