Sidebar

22
Κυρ, Ιουλ

Μακροθρεπτικά συστατικά
Typography

Η λήψη συμπληρωμάτων ωμέγα-3 λιπαρών οξέων και η αλλαγή της ισορροπίας των λιπαρών οξέων στη διατροφή μας, θα μπορούσε να επιβραδύνει μια βασική βιολογική διαδικασία που συνδέεται με τη γήρανση.

 

Η συγκεκριμένη έρευνα έδειξε ότι οι περισσότεροι υπέρβαροι, αλλά υγιείς μεσήλικες και ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας που πήραν συμπληρώματα ωμέγα-3 λιπαρών οξέων για τέσσερις μήνες, αλλάζοντας την αναλογία των λιπαρών οξέων στη δίαιτα τους, διατηρήσαν κάποια μικροσκοπικά τμήματα του DNA των λευκών αιμοσφαιρίων.

Αυτά τα τμήματα, που ονομάζονται τελομερή, είναι γνωστό πως μειώνονται και συρρικνώνονται με την πάροδο του χρόνου, σχεδόν σε όλους τους τύπους των κυττάρων, ως συνέπεια της διαδικασίας της γήρανσης.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα επιβράδυναν τη διαδικασία της γήρανσης φρενάροντας τη συρρίκνωση των τελομερών. Επιπλέον, τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα μείωσαν το οξειδωτικό στρες, που προκαλείται από την υπερβολική ποσότητα των ελεύθερων ριζών στο αίμα, κατά περίπου 15% σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου που λάμβανε ένα εικονικό συμπλήρωμα.

Προηγούμενες έρευνες έδειξαν ότι τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα  μειώνουν την πιθανότητα εμφάνισης φλεγμονής ή τα επίπεδα υπάρχουσας φλεγμονής. Η φλεγμονώδεις καταστάσεις, σημειώνουν οι ερευνητές, ευθύνονται για μια σειρά νοσημάτων και ασθενειών όπως καρδιαγγειακά νοσήματα, σακχαρώδη διαβήτη και οστεοπόρωση (7 στις 10 πιο κοινές παθήσεις που οδηγούν σε θάνατο σχετίζονται με φλεγμονή).

Οι συμμετέχοντες της έρευνας λάμβαναν είτε 2,5 είτε 1,25 γραμμάρια ωμέγα-3 πολυακόρεστων λιπαρών οξέων την ημέρα, ποσότητα που θεωρείται κατάλληλη προς κατανάλωση και σχετίζεται με μία μεγάλη γκάμα ευεργετικών επιδράσεων για την υγεία. Οι συμμετέχοντες στην ομάδα του εικονικού φαρμάκου λάμβαναν συμπληρώματα που περιείχαν ένα μείγμα κοινών ελαίων τα οποία εκπροσωπούσαν την ημερήσια πρόσληψη ελαίων ενός τυπικού Αμερικανικού διαιτολογίου.

Οι συμμετέχοντες έλαβαν είτε το εικονικό φάρμακο ή μία από τις δύο διαφορετικές δόσεις των ωμέγα-3 λιπαρών οξέων. Τα συμπληρώματα ωμέγα-3 λιπαρών οξέων περιείχαν εικοσαπεντανοϊκό οξύ (ΕΡΑ) και δοκοσαεξαενοϊκό οξύ (DHA), σε αναλογία επτά προς ένα. Προηγούμενη έρευνα είχε δείξει ότι το EPA έχει ισχυρότερες αντι-φλεγμονώδεις ιδιότητες από το DHA.

Η Δρ. Martha Belury, συν-ερευνητής της μελέτης, σημείωσε πως στην περίπτωση των λιπαρών οξέων, η συμπλήρωση της διατροφή με ωμέγα-3 λιπαρά οξέα ίσως και να μην επηρεάσει θετικά την υγεία μας. Αυτό που είναι σημαντικό είναι η αναλογία των ωμέγα-6 προς τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα.

Τα Ωμέγα-6 λιπαρά οξέα που προέρχονται από τα φυτικά έλαια και τους ξηρούς καρπούς, ήδη από τη δεκαετία του 1960 φάνηκε πως μπορούν να βοηθήσουν στην προστασία του καρδιαγγειακού συστήματος. Ωστόσο, μια χαρακτηριστική Αμερικανική ή Ελληνική διατροφή τείνει να είναι πλούσια σε ωμέγα-6 και φτωχή σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα τα οποία βρίσκονται κυρίως στα ψάρια. Ενώ η αναλογία των ωμέγα-6 προς τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα στη σημερινή σύγχρονη διατροφή είναι περίπου 15 προς 1, οι ερευνητές συμφωνούν ότι το μέγιστο όφελος για την υγεία προέρχεται από μια αναλογία 4 προς 1, ή ακόμη καλύτερα και 2 προς 1.

Οι συμμετέχοντες της έρευνας που έλαβαν συμπληρώματα ωμέγα-3, είτε 2.5 είτε 1.25 γραμμάρια, παρουσίασαν, κατά μέσο όρο, επιμήκυνση των τελομερών σε σύγκριση με τα τελομερή της ομάδας του εικονικού φαρμάκου, μια σχέση που θα μπορούσε να αποδοθεί στην τύχη. Ωστόσο, όταν οι ερευνητές ανέλυσαν την αναλογία των ωμέγα-6 προς τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα των συμμετεχόντων και τη σχέση τους με τα τελομερή, η ομάδα που λάμβανε 2,5 γραμμάρια ω-3 λιπαρών οξέων συνδεόταν με μικρότερη συρρίκνωση των  τελομερών συγκριτικά με την ομάδα που λάμβανε 1,25 γραμμάρια ω-3 λιπαρών οξέων.

Οι ερευνητές μέτρησαν επίσης τα επίπεδα των ενώσεων με την ονομασία F2-ισοπροστάνια για τον προσδιορισμό του επιπέδου του οξειδωτικού στρες, το οποίο συνδέεται με έναν μεγάλο αριθμό ασθενειών συμπεριλαμβανομένων  των καρδιακών παθήσεων και των νευροεκφυλιστικών διαταραχών. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι και σε αυτό το κομμάτι της υγείας, τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα μπορούν να κάνουν θαύματα. Συγκεκριμένα, μείωσαν κατά 15% το επίπεδο του οξειδωτικού στρες του σώματος σε σύγκριση με την ομάδα που λάμβανε εικονικό φάρμακο.

Όταν οι επιστήμονες επανεξέτασαν προηγούμενες διαπιστώσεις  για τη φλεγμονή, διαπίστωσαν ότι η μείωση σε έναν δείκτη της φλεγμονής στο αίμα που ονομάζεται ιντερλευκίνη-6 (IL-6), συνδέθηκε με μικρότερη βλάβη στα τελομερή. Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, και σε αυτό το κομμάτι, μείωσαν τα επίπεδα της IL-6 κατά 10 έως 12%, ανάλογα με τη δόση ενώ η ομάδα που λάμβανε το εικονικό φάρμακο είχε μια αύξηση κατά 36% στα επίπεδα της IL-6. Οι ερευνητές δήλωσαν πως το εύρημα αυτό υποδηλώνει έντονα ότι η φλεγμονή είναι αυτό που οδηγεί στις αρνητικές αλλαγές των τελομερών και σταδιακά στη γήρανση.

Τα τελομερή είναι ένα από τα πιο καυτά θέματα για την επιστήμη της υγείας μιας και σχετίζονται με προβλήματα υγείας που συνοδεύουν το γήρας όπως είναι οι καρδιακές και νευροεκφυλιστικές παθήσεις.

Βιβλιογραφία: Janice K. Kiecolt-Glaser, Martha A. Belury, Rebecca Andridge, William B. Malarkey, Beom Seuk Hwang, Ronald Glaser. Omega-3 supplementation lowers inflammation in healthy middle-aged and older adults: A randomized controlled trialBrain, Behavior, and Immunity, 2012; 26 (6): 988 DOI: 10.1016/j.bbi.2012.05.011

Διαβάστε: Artemis P. Simopoulos, Jo Robinson,  Η Δίαιτα Ωμέγα, Εκδοτικός Οίκος Α.Α. Λιβάνη