Sidebar

15
Σαβ, Δεκ

Αθλητική Ψυχολογία
Typography

Είναι γνωστό σε πολλούς ανθρώπους πόσο καλό κάνει ο αθλητισμός και γενικά η κίνηση στη σωματική μας κατάσταση.

 

Μας βοηθάει στο να διατηρήσουμε  ένα καλό σωματικό βάρος, μειώνει τη χοληστερίνη, διατηρεί τα οστά και τις αρθρώσεις σε καλή κατάσταση, δυναμώνει τους μύες μας και την καρδιά, οξυγονώνει τον εγκέφαλο και έχει πολλά ακόμη οφέλη. Εκτός όμως από τα οφέλη που προσφέρει η κίνηση στο σώμα μας, βοηθάει και την ψυχή μας με πολλούς τρόπους όπως έχουν διαπιστώσει και διάφοροι επιστήμονες. Μάλιστα φαίνεται ότι ψυχή και σώμα είναι άρρηκτα συνδεδεμένα καθώς η σωματική κατάσταση επηρεάζει την ψυχική όπως και το αντίστροφο. Έτσι ένας άνθρωπος που είναι άρρωστος σωματικά συνήθως αισθάνεται πολύ πιο άσχημα ψυχολογικά από έναν που δεν είναι άρρωστος και από την άλλη οι ψυχολογικές παθήσεις φαίνεται ότι μπορούν να επιβαρύνουν τη σωματική μας υγεία.

Η πρώτη επιστημονική διαπίστωση για το πόσο η κίνηση και ο αθλητισμός επηρεάζουν την ψυχή μας έγινε από νευροβιολόγους οι οποίοι ασχολούνται με την χημεία του εγκεφάλου. Διαπίστωσαν ότι η καλή διάθεση που προκαλεί η κίνηση έχει να κάνει με τις ενδορφίνες, ορμόνες που παράγει ο οργανισμός και οι οποίες προκαλούν ψυχική ευφορία. Μάλιστα οι ορμόνες αυτές ευθύνονται για την κατάσταση έκστασης στην οποία έρχονται πολλοί μαραθωνοδρόμοι όταν διανύσουν έναν αρκετά μεγάλο και δύσκολο αγώνα δρόμου. Εκτός όμως από τους νευροβιολόγους και ψυχολόγοι έκαναν μελέτες πάνω στο συγκεκριμένο θέμα και διαπίστωσαν ότι τα άτομα που ασκούνταν κάποιες μέρες την εβδομάδα σε σύγκριση με τα άτομα που δεν ασκούνταν καθόλου είχαν πολύ καλύτερη ψυχική διάθεση. Δεν είναι τυχαίο ότι μέσα στα χρόνια αναπτύχθηκε ένα καινούργιο είδος ψυχοθεραπείας η χοροθεραπεία σύμφωνα με την οποία μέσα από τον χορό και την κίνηση το άτομο συμμετέχει δημιουργικά σε μια διαδικασία που βοηθάει στη γνωστική, συναισθηματική και κοινωνική του ολοκλήρωση.

Οι λόγοι λοιπόν που κάνουν τους ανθρώπους που αθλούνται να έχουν καλύτερη ψυχική διάθεση έχει να κάνει με πολλούς παράγοντες. Καταρχήν η απόφαση κάποιου να ασκηθεί είναι ένα πρώτο βήμα που σημαίνει ότι το άτομο αρχίζει να αναλαμβάνει την ευθύνη για τον εαυτό του, παίρνει πρωτοβουλίες για τον ίδιο, δραστηριοποιείται και βάζει στόχους για την υγεία του και τη σωματική του κατάσταση. Παράλληλα όταν κάποιος αθλείται, καταφέρνει κάτι που είναι προσωπική του επιτυχία. Και εκτός από την προσωπική επιτυχία με την άσκηση βιώνει και μικρές προσωπικές επιτυχίες όπως το να καταφέρνει να βελτιώνεται και να βλέπει θετικές αλλαγές στον εαυτό του και έτσι να τονώνει την αυτοεκτίμησή του κάτι που φαίνεται να είναι αρκετά αναγκαίο για πολλούς ανθρώπους.  Επίσης με την άσκηση αυξάνεται η γνώση που έχουμε για το σώμα μας και την υγεία μας. Όταν ασκούμαστε μπορούμε να αντιληφθούμε καλύτερα το σώμα μας αφού μαθαίνουμε να ακούμε την αναπνοή μας πράγμα που μας βοηθάει να καταλαβαίνουμε καλύτερα τι χρειάζεται το σώμα μας και να μπορούμε να αντιληφθούμε ευκολότερα τις δυνατότητες αλλά και τις αδυναμίες του. Παράλληλα με τα προσωπικά οφέλη που έχει η γυμναστική βοηθάει και τις διαπροσωπικές μας σχέσεις αφού συνήθως αυξάνει την κοινωνικότητά μας και αναπτύσσει την ομαδικότητα μας ιδίως όταν το είδος γυμναστικής  που θα επιλέξουμε συμπεριλαμβάνει μια ομάδα ατόμων.

 

Έτσι λοιπόν φαίνεται ότι η κίνηση είναι πολύ ευεργετική καθώς οι άνθρωποι που ασκούνται νιώθουν λιγότερο νευρικοί, πιο καλοδιάθετοι, πιο ήρεμοι, με λιγότερο άγχος και πιο δυνατοί σε δύσκολες καταστάσεις της καθημερινότητας. Μάλιστα για τους ανθρώπους που νιώθουν ότι είναι πιο νευρικοί ο αθλητισμός είναι ένας τρόπος να ‘’ξεσπάσουν’’, να ηρεμήσουν και να διοχετεύσουν κάπου την ενέργειά τους και από την άλλη για τους ανθρώπους που είναι πιο στάσιμοι στη ζωή τους και ίσως πιο περιορισμένοι και καταπιεσμένοι είναι ένας τρόπος να ενεργοποιηθούν και να νιώσουν πιο ζωντανοί και δραστήριοι.

 

Πριν ξεκινήσουμε να αθλούμαστε θα ήταν καλό να σκεφτούμε  τι είδους γυμναστική θα μας ταίριαζε καθώς και τι είδους γυμναστική είναι πιο ευχάριστη για εμάς ώστε να είναι αυτή μια ώρα για εμάς που θα την ευχαριστιόμαστε και θα την αποζητούμε. Ίσως να σκεφτούμε και αθλήματα με τα οποία ασχολούμασταν μικρότεροι και που μας άρεσαν πολύ. Εκτός από το είδος γυμναστικής πολύ μεγάλο ρόλο παίζει και το μέρος που αθλούμαστε όπως και τα άτομα με τα οποία αθλούμαστε. Έχει φανεί πως η άθληση σε ομαδικό επίπεδο όπως και η άθληση σε εξωτερικούς χώρους όπου έχει καθαρό αέρα είναι ακόμη πιο ευεργετικά  για την ψυχή μας. Επίσης έχει φανεί πως ο χορός είναι πολύ απελευθερωτικός για την ψυχική μας διάθεση αλλά και από την άλλη η γιόγκα μπορεί να βοηθήσει στην ψυχική μας ηρεμία. Βέβαια επειδή εμείς γνωρίζουμε καλύτερα τον εαυτό μας και τις ανάγκες μας ίσως θα ήταν καλό να αναζητήσουμε τη γυμναστική που νιώθουμε ότι κάνει καλύτερο στην ψυχική μας διάθεση ή ακόμη και να συμβουλευτούμε κάποιον γυμναστή για να μας προτείνει κάποιο είδος γυμναστικής που θα μας ταιριάζει αλλά και θα μας τονώνει ψυχικά.