Sidebar

23
Κυρ, Σεπ

Άσκηση & Υγεία
Typography

Για να μειώσετε τον κίνδυνο κρυολογήματος και άλλων ιώσεων αυτό τον χειμώνα, γυμναστείτε.

Η συστηματική, ήπια, φυσική δραστηριότητα μπορεί να συμβάλλει στην πρόληψη των πιο συνηθισμένων λοιμώξεων του ανώτερου αναπνευστικού συστήματος και βελτιώνει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, προλαμβάνοντας έτσι τις λοιμώξεις.

 

Οι χαμηλές θερμοκρασίες δεν αποκλείουν την υπαίθρια γυμναστική, διότι ο οργανισμός παράγει επαρκή θερμότητα για να αντισταθμίσει την απώλεια θερμότητας λόγω άσκησης.

Συμβουλές για ασφαλή άθληση

* Θέστε ως στόχο να γυμνάζεστε ήπια (λ.χ. κάνοντας βάδην), 30-60 λεπτά την ημέρα, για απόκτηση ενός υγιούς σωματικού βάρους και την διατήρηση καλής φυσικής κατάστασης.

* Εάν θέλετε να αδυνατίσετε, προσπαθήστε να αποφύγετε την απότομη μείωση του βάρους σας τον χειμώνα. Η ταχεία απώλεια βάρους μπορεί να καταστείλει την λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος γεγονός που μπορεί να υπονομεύσει κάπως την φυσική άμυνα του οργανισμού κατά των ιών.. Το αδυνάτισμά σας θα είναι ασφαλές εάν δεν χάνετε περισσότερο από 1 κιλό την εβδομάδα.

* Να ακολουθείτε τους κανόνες υγιεινής στο γυμναστήριο. Οι ιοί του κρυολογήματος και των άλλων χειμερινών λοιμώξεων συχνά μεταδίδονται μέσω της επαφής μολυσμένων αντικειμένων με τα χέρια και από εκεί με το στόμα ή τη μύτη. Συνεπώς, πρέπει να πλένετε τα χέρια σας συχνά στο γυμναστήριο, καθώς και να αποφεύγετε να αγγίζετε τα μάτια, τη μύτη και γενικώς το πρόσωπό σας.

* Να γυμνάζεστε ακόμα και αν έχετε κρυολόγημα. Αν ένας άνθρωπος έχει συνάχι ή "μπούκωμα", αλλά όχι πυρετό, μπορεί να γυμναστεί, αν και πιθανώς η ένταση της ασκήσεως θα είναι μικρότερη. Μελέτες έχουν δείξει ότι η ήπια άσκηση σε περίπτωση κρυολογήματος, δεν επηρεάζει τη σοβαρότητα ή τη διάρκειά του. Αντιθέτως, αν έχετε πυρετό, ρίγη και πονάκια στο σώμα, να περιμένετε έως ότου υποχωρήσουν τα συμπτώματα και μετά να αρχίσετε βαθμιαία να γυμνάζεστε.

* Όταν έχει παγωνιά και γυμνάζεται κανείς με μέτρια ένταση, αναπνέοντας από τη μύτη, ο αέρας θερμαίνεται όσο πρέπει πριν φτάσει στους πνεύμονες. Ωστόσο, όταν γυμνάζεται κανείς πολύ έντονα και αναπνέει από το στόμα, το υπερβολικό κρύο μπορεί να προκαλέσει ερεθισμό του στόματος, του φάρυγγα, της τραχείας, ακόμα και των βρόγχων. Γι΄ αυτό τον λόγο, συνιστάται να καλύπτεται το στόμα και η μύτη με ένα κασκόλ, κατά την έντονη άσκηση στο κρύο.

Η υπαίθρια άσκηση λοιπόν τον χειμώνα μπορεί να είναι απολαυστική, αρκεί να λαμβάνουν οι ασκούμενοι ορισμένα απλά μέτρα αυτοπροστασίας.

  • Να αποφεύγεται η γυμναστική σε θερμοκρασίες κάτω από -5 βαθμούς Κελσίου.
  • Να αποφεύγεται η προπόνηση έως σημείου κόπωσης.
  • Να ντύνεστε σε στιβάδες. Κατάσαρκα πρέπει να φοράτε ένα εσωθερμικό μπλουζάκι, ενώ η τελευταία στιβάδα πρέπει να είναι ένα αδιάβροχο μπουφάν. Αν κάνει πολύ κρύο απαιτούνται σκούφος, κασκόλ και γάντια και ζεστές κάλτσες).
  • Να χρησιμοποιούνται αντιολισθητικά και αδιάβροχα παπούτσια.
  • Να καταναλώνονται αρκετά υγρά πριν, στη διάρκεια και μετά την άσκηση.
  • Να καταναλώνετε τρόφιμα και ροφήματα που θα τροφοδοτήσουν με πολλά θρεπτικά συστατικά τον οργανισμό σας στη διάρκεια της άσκησης. Καλές επιλογές είναι το ψωμί ολικής αλέσεως, οι ξηροί καρποί και τα ισοτονικά ροφήματα.
  • Να γυμνάζεστε τις ώρες της μέρας με καλή ορατότητα (για να βλέπει λ.χ. τον πάγο στον δρόμο).
  • Αν θέλετε να ασχοληθείτε με κάποιο νέο άθλημα ή πάσχετε από χρόνιο νόσημα, συμβουλευθείτε πρώτα έναν γιατρό.

Γυμναστείτε λοιπόν άφοβα στο κρύο και επωφεληθείτε από την ευεργετική άσκηση, θωρακίζοντας έτσι το ανοσοποιητικό σας σύστημα.

Γράφει: Tζιλίνη Λιάνα

Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής

Personal Trainer-fitness instructor

http://www.athlisis.gr/