Sidebar

22
Δευ, Οκτ

Διατροφικές Διαταραχές
Typography

Η κατάθλιψη είναι ένας ευρύτερος όρος που περιλαμβάνει διάφορες ψυχικές διαταραχές, όπως είναι:

 

 

η διπολική διαταραχή, η κλινική κατάθλιψη, η ενδογενής κατάθλιψη, η νευρωτική κατάθλιψη, η άτυπη κατάθλιψη, η ψυχωτική κατάθλιψη, η κυκλοθυμία, η δυσθυμία, η ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή, και η μείζων καταθλιπτική διαταραχή. Οι θεραπείες της κατάθλιψης διαφέρουν ανάλογα με την περίπτωση, και περιλαμβάνουν: ψυχανάλυση - ψυχοθεραπεία (γνωσιακή - συμπεριφοριακή ψυχοθεραπεία), ηλεκτροσπασμοθεραπεία, κρύα υδροθεραπεία, αντικαταθλιπτικά κ.α.

Ωστόσο έρευνες έχουν δείξει ότι η κατάθλιψη έχει άμεση σχέση με τον τρόπο διατροφής. Οι άνθρωποι που πάσχουν από κατάθλιψη, έχουν έλλειψη πολλών βιταμινών, λόγω των αυξημένων στρεσογόνων ορμονών που τις καταστρέφουν. Η έλλειψη, λ.χ., βιταμινών του συμπλέγματος Β έχει συσχετισθεί με την εμφάνιση κατάθλιψης, ενώ προσφάτως δημοσιεύθηκε μελέτη στην «Αμερικανική Επιθεώρηση Ψυχιατρικής» που έδειξε ότι η δυτικού τύπου διατροφή (όπως είναι για παράδειγμα τα επεξεργασμένα τρόφιμα, τα χάμπουργκερ, το λευκό ψωμί, η πίτσα, τα πατατάκια, το γάλα με άρωμα, η μπύρα και τα τρόφιμα με μεγάλη περιεκτικότητα ζάχαρης) αυξάνει περισσότερο από 50% τον κίνδυνο εκδήλωσης διαταραχών της ψυχικής διάθεσης.

Επίσης οι καταθλιπτικοί συμπεριλαμβάνουν στην κυρίως διατροφή τους υψηλά σάκχαρα, καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες καφεΐνης, πολλά γαλακτοκομικά και αλκοόλ.

Με απλά λόγια, ένα πρόγραμμα θεραπείας, όπως είναι η ψυχανάλυση, συνδυασμένο ταυτόχρονα με ορισμένες διατροφικές αλλαγές μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά τα άτομα με κατάθλιψη.

Ενδεικτικά, πρέπει:

-Να τρώτε περίπου τις ίδιες ώρες κάθε μέρα και να μην παραλείπετε γεύματα.

-Να τρώτε ποιοτικά και θρεπτικά. Τα άτομα που προσπαθούν να χάσουν βάρος και έχουν ιστορικό κατάθλιψης πρέπει να καταναλώνουν τρόφιμα που είναι ωφέλιμα για το σώμα και τον εγκέφαλο.

-Εντάξτε λοιπόν στην ημερήσια διατροφής σας μία ποικιλία τροφίμων, από όλες τις ομάδες: φρούτα, λαχανικά, όσπρια, ψάρια και κρέας, χωρίς καταχρήσεις.

- Να περιορίσετε την καφεΐνη. Η καφεΐνη λειτουργεί ως διεγερτικό, προκαλεί ανησυχία και μπορεί να μεταβάλει τις συνήθειες ύπνου.

-Να αποφεύγετε το αλκοόλ. Τα αλκοολούχα ποτά μπορούν να αλληλεπιδράσουν με τα φάρμακα και τα συμπληρώματα διατροφής που δίδονται για την αντιμετώπιση της κατάθλιψης. Η κατάθλιψη και η κατάχρηση αλκοόλ είναι συχνά συνδεδεμένες, γι’ αυτό αν δεν μπορείτε μόνοι σας να αποφεύγετε το αλκοόλ μη διστάσετε να ζητήσετε βοήθεια. Η «εξαρτησιογόνος» συμπεριφορά μπορεί να αποτρέψει ή να δυσκολέψει μία προσπάθεια πλήρους αποκατάστασης.

Γενικά πρέπει να υπάρχει προσοχή στην διατροφή μας, αφού είναι πλέον επιστημονικά αποδεδειγμένο, ότι αν και η διατροφή δεν μπορεί να θεραπεύσει την κατάθλιψη, μπορεί ωστόσο να επηρεάσει την ψυχική διάθεση, την ενεργητικότητα και την ικανότητα απόκρισης σε καταστάσεις στρες.

 

Ζωγραφιά Αντωνιάδου
Ψυχαναλύτρια-Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας
www.zografia-andoniadou.gr
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.